Forbrukertilsynet: – Fergeselskapene bryter loven

Det strømmer på med klager mot fergeselskaper som bruker den nye Autopass-ordningen.

Passasjerer får hjelp til å komme av Ferga

NYE KORT TIL BESVÆR: Innføringen av Autopass på riksveiferger ble vedtatt av Stortinget i Nasjonal transportplan for 2014–2023.

Foto: Rune Wold

Fra 1. januar 2019 startet den nye betalingsordningen Autopass for ferje på flere ferjestrekninger i landet.

Lørdag fortalte NRK om irriterte fergepassasjerer som ikke får kvittering med pris på fergeturen når de bruker Autopass.

Og Forbrukertilsynet er krystallklar. Dette er brudd på Markedsføringsloven. Det kom først fram i lokalavisen Nor'sia.

– Du skal ha prisopplysninger før du inngår avtalen. Det skal foreligge en prisliste, og du har rett på en spesifisert regning, sier Jo Gjerdrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.

Reisende har i stedet fått en utskrift som har fremstått som kvittering, men lappen er kun et reisebevis og viser ikke hva kunden har betalt.

Kommer endringer

Turister og andre har derfor ikke hatt noen muligheter til å finne ut hva det koster når de skal reise med fergen.

Jo Gjedrem

KRITISK: – Mange er blitt forvirret i denne saken, sier Jo Gjerdrem i Forbrukertilsynet.

Foto: Kimm Saatvedt

– Det har strømmet på med klager mot fergeselskapene fra folk som mener selskapene ikke oppgir gode nok prisopplysninger, sier Gjerdrem.

I markedsføringsloven står det at man må oppgi prisene på tjenestene før kunden inngår avtalen. Tilsynet vil ta opp saken med alle de store fergeselskapene i Norge.

Og de er allerede i dialog med Norled, som har mange ferger i Norge.

– De har signalisert at det kommer endringer, sier Gjerdrem.

– Vi satt litt fast

Men Autopass-ordningen har bydd på flere problemer for syklister og gående.

Rangvald (50) og Synne (48) bor i Trondheim, men bruker et feriested på Helgeland i Nordland flere ganger i året.

Synne Rudsar og Rangvald Larsen

HIT, MEN IKKE LENGER: Synne Rudsar og Rangvald Larsen forsøkte å skaffe seg et autopasskort, men de har ikke bil.

Foto: Privat

De må dermed bruke fergesambandet Tjøtta – Forvik, rett sør for Sandnessjøen, for å komme seg fram.

Da de skulle bestille seg Autopass møtte de på et problem: De hadde ikke bil.

– Da vi skulle bestille Autopass, kom vi til et punkt hvor vi ikke kom lenger uten å legge inn en bil. Vi har jo ikke bil, så da satt vi litt fast, sier Synne.

Det gjør at de går glipp av rabatten Autopass-kortet gir. Paret reagerer på at rabatten kun er forbeholdt bileiere.

Autopass

HER STOPPER DET: – Vi tenker at fergene ikke bare er for dem med bil. Det bli jo litt urettferdig, sier Rudsar.

Foto: Privat skjermdump

– I den gamle ordningen med fergekort fra fylkeskommunen fikk vi rabatt per reisende person eller lånebil, sier de.

Dette problemet eksisterte ikke med det gamle fergekortet, som ble erstattet av Autopass 1. januar 2019.

Vegvesenet: – Vil rydde opp

Seniorrådgiver Dag Hole i Statens vegvesen avviser at de bryter loven og sier de er i dialog med Forbrukertilsynet.

– Kvitteringsordningen er ifølge bokføringsloven lovlig, men det er litt lite trøst hvis kundene ikke opplever det som godt likevel, sier han.

Dag Hole

VIL TILFREDSSTILLE: – Vi jobber med å finne løsninger som ikke koster veldig mye for det offentlige å implementere

Foto: Roar Strøm / NRK

Statens vegvesen ser at den nye ordningen har svakheter. Og Hole sier det er ting på gang når det gjelder gående og syklister.

– Vi jobber med det vi kaller et Autopass personreisekort, som ikke skal knyttes til et kjøretøy, sier han.

Rangvald og Synne kan derfor håpe på å få julegaveønsket sitt oppfylt.

– Det nye kortet vil bli lansert så snart vi er ferdig med å teste det ut – forhåpentligvis før jul, sier Hole.