Hopp til innhold

Krasjet i et gjerde under take off – fløy milevis med åtte meter lang piggtråd på slep

– Det er ikke ofte folk kommer flygende med piggtråd hengende etter seg, stadfester Kåre Halvorsen fra Havarikommisjonen.

Småfly med piggtråd hengende etter.

Bildet viser piggtråd som er festet til flyets venstre hale. Bildet er tatt fra et følgefly.

Foto: Privat

Den smått utrolige hendelsen fant sted på en flytur mellom Steigen og Bodø i Nordland.

Småflyet, med tre passasjerer, hadde først flydd problemfritt fra Bodø til Steigen.

Men på tilbaketuren gikk det imidlertid galt.

Mellom Engeløy flyplass og Bodø lufthavn er det omtrent 80 kilometer i luftlinje.

Piloten så trær og busker foran seg.

Men før han traff de, trakk han aggressivt i stikken.

Han hadde feilberegnet og kom seg ikke fort nok av banen.

Et lite sammenstøt fant sted. Noe som resulterte i at flyet fikk med seg en «blindpassasjer».

Kåre Halvorsen

Kåre Halvorsen, avdelingsdirektør for luftfart i Havarikommisjonen.

Foto: Kristina Kalinina / NRK

– Det er ikke ofte folk kommer flygende med piggtråd hengende etter seg, stadfester Kåre Halvorsen fra Havarikommisjonen.

Det kommer frem av rapporten til Havarikommisjonen. Hendelsen skjedde i 2020.

Fløy videre

Piloten valgte å fortsette til planlagt destinasjon, som var Bodø lufthavn.

På vei til Bodø ringte piloten tårnet for å forklare hva som hadde skjedd, og ba om assistanse.

En annen flyger mottok meldingen og tok på seg oppgaven med å undersøke skadeomfanget på flyet.

De konstatere raskt med at det hang piggtråd fra venstre haleflate og at det var synlige skader på venstre hovedunderstell.

Luftfartsulykke Engeløy

I tillegg var det synlige skader på venstre understell-slegg og skrapemerker under buken på flyet.

Foto: Privat

Flygeren som inspiserte flyet, vurderte likevel ikke skaden som kritisk.

Piloten kunne derfor lande som normalt på Bodø lufthavn.

Personfeil

– Flygeren var relativt erfaren, men han hadde ikke vært på denne flyplassen før, sier Halvorsen.

Havarisjefen mener situasjonen kunne blitt mye mer alvorlig.

– For det første kunne piloten ha mislyktes i å komme seg over hinderet.

– Det kunne også blitt større skade på flyet under sammenstøtet, og at det hadde oppstått problemer på vei til destinasjonen eller under landing, sier Halvorsen.

De tre personene under bord slapp unna med skrekken.

Men rapporten konkluderer med at flygeren ikke var oppmerksom nok under avgangen.

Gressbane

Halvorsen beskriver Engeløy flyplass i Steigen som en såkalt «ikke-regulert flyplass».

Det betyr at den ikke har de samme sikkerhetsmessige kravene som andre flyplasser.

– Den har blant annet en gressdekke, i motsetning til asfalt eller mer fast dekke, sier Halvorsen.

Han mener det er færre piloter som har erfaring med gressdekke.

Engeløy flyplass

Flyplassen har en 600 m lang rullebane med dekke av gress.

Foto: Stian Fosdahl Vaag

I likhet med rapporten konkluderer Halvorsen om at det må taes lærdom av hendelsen.

– De som velger å fly til et slikt sted, må sette seg inn hva det kreves og ta forholdsregler, sier han.

Ikke noe galt med rullebanen

Styreleder ved Engeløy flyplass, Stian Fosdahl Vaag, beskriver hendelsen som et uhell.

– Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men flyplassen var som den skulle, forteller Vaag.

Han mener flyplassen har gode sikkerhetsrutiner.

– Vi bruker hendelser som denne internt når vi har gjennomgang av sikkerhetsrutiner.

Det er andre hensyn man må ta på gressrullebaner, forteller han.

– Forskjellen mellom asfalt og gress ligger i at gresset fører til økt motstand. Det vil uansett variere i hvor høyt gresset er og om det er vått, forklarer Vaag.

For å få lov til å bruke gressbanen er det en sjekkliste man må gjennom av sikkerhetsmessige grunner.

Det er også en del av opplæringen til pilotene, men det varierer ut ifra hvor mye erfaring piloten har.