– Det er gledelig at så mange unge søker seg til Avinor, flygelederyrket og luftfarten, sier konsernsjef Abraham Foss i Avinor.
Da søknadsfristen til flygelederutdanningen gikk ut 15. februar hadde rekordmange søkt seg til utdanningen.
Nesten 1000 stykker har søkt seg til 20 studieplasser.
Det hører til historien at årets opptak er det første ordinære siden 2020. Dermed er det flere årskull som kniver om de samme plassene.
– Jeg tror noe årsaken til det rekordhøye søkertallet er en kombinasjon av at man får mulighet til å jobbe med både luftfart og ny teknologi i årene som kommer. Vi er nå inne i en fase hvor neste generasjons teknologi for luftfarten utvikles, sier Foss.
– Litt skummelt i starten
I tillegg til at det er trangt om plassene, må studentene gjennom flere opptaksprøver som må bestås før de kan begynne på den toårige utdanningen.
Kandidatene som kommer gjennom nåløyet, og blir tatt opp til flygelederutdanningen starter med et års teoretisk grunnutdanning i Praha, Tsjekkia.
Dersom man består grunnutdanningen, fortsetter man i praksis ved en operativ enhet i Norge, før man blir sertifisert flygeleder.
Anne og Mathis er flygeledere. Det er en utfordrende jobb, som krever årvåkenhet og evne til å reagere raskt og effektivt.
Én av de som har kommet seg gjennom det trange nåløyet er Vegard Dompidal.
– Jeg motiveres av å prestere og liker å ha ansvar. Da tenkte jeg at flygelederutdanning var midt i blinken.
Han har gjennomført det første av to år for å bli flygeleder. Det har han tilbrakt i den tsjekkiske hovedstaden Praha.
De to siste månedene har Dompidal vært på opplæring i tårnet på Bodø lufthavn.
– Nå har jeg begynt å snakke med faktiske piloter om bord i fly og ikke bare kun i simulator.
– Det var litt skummelt i starten. Pilotene tar deg fort på ting man sier feil, og så spør de om litt andre ting enn det pilotene i simulator gjør.
Etter endt utdannelse venter tre års obligatorisk plikttjeneste for Dompidal og medstudentene.
40 prosent kvinnelige søkere
I tillegg til de rekordhøye søkertallene er det også en større prosentandel kvinner som har søkt i år.
Rundt 400 kvinner ønsker å bli flygeleder fra høsten av.
Det gleder konserndirektør for flysikring, Jan Gunnar Pedersen, i Avinor.
– Det er kjempeviktig for oss. Vi ønsker å ha et mangfold innenfor våre tjenester og i selskapet.
– Luftfarten av tradisjonelt vært mannsdominert, selv om vi har sett en bedring på det området. At nesten 40 prosent av søkerne er kvinner syns vi er et godt tall, selv om det kunne vært enda høyere, sier Pedersen.
Men hvem passer egentlig til å bli flygeleder?
– Vi er ute etter motiverte folk. Det er en krevende utdannelse og yrke. Så vi er ute etter kandidater som har en god simulankapasitet, godt korttidsminne, god på å takle stress og at man er nøyaktig, sier Pedersen.