Inntektene stammer fra bruken av norsk luftrom, og dermed også flygeledere som loser flyene gjennom landet.
Trafikken utgjør mellom 10 og 12 prosent av den totale trafikken Avinor håndterer, og har økt med over 40 prosent siden 2009, skriver Aftenposten.
Mye trafikk over Stavanger og Bodø
– Noen av våre største kunder i luften har ingen, eller svært få, bakkeoperasjoner i landet. De har sine faste ruter til faste byer på faste dager, sier administrerende direktør i Flysikring AS, Anders Kirsebom. Flysikring AS er et datterselskap av Avinor.
– Særlig i luftrommet sør for Stavanger og over Bodø er det mye trafikk, fortsetter han.
Mest trafikk fra Midtøsten
Emirates, som har base i Dubai, er det fjerde største flyselskapet i landet målt etter trafikkvolum, inklusivt overflyginger. Også selskaper som Qatar Airways, Aeroflot og Air India legger nesten daglig rutene sine over Norge.
Ifølge Avinor står selskaper fra de arabiske landene ved Persiabukta for størsteparten av økningen i flytrafikk over Norge.
Prisen på en overflyging ligger mellom 5.000 og 30.000 kroner avhengig av flyets vekt og hvor lenge det oppholder seg i luftrommet.