I oktober i fjor solgte Hurtigruten ASA ut hele ferge-og hurtigbåtflåten til lillebroren i Brønnøysund. Nå vurderer Torghatten Trafikkselskap (TTS) å legge inn anbud på kystruta mellom Bergen og Kirkenes.
Styret har imidlertid ikke konkludert i saken ennå.
Administrerende direktør i Hurtigruten ASA, Olav Fjell, er ikke bekymret for konkurranse på anbudet.
- Vi skal vinne det anbudet. Hurtigruten ASA er basert på at vi leverer de tjenestene som staten vil ha i tillegg til et godt tilbud til turistene, sier Fjell.
Venter flere interesserte
Han regner med at flere rederier melder seg på i anbudskonkurransen.
- Ja, vi venter konkurranse, både fra inn- og utland. Og man skal alltid ha respekt for en konkurrent. Men det er bare vi som er Hurtigruten, og vi skal bruke den kunnskapen vi har om denne trafikken til å levere en tilbud som er så godt at vi vinner anbudet, sier Fjell.
Samferdselsdepartementet kan ikke gi næmere tidsangivelse for anbudet enn at det blir lyst ut i løpet av året.
- Konkurranse er skjerpende. Den som vinner eller driver et samband blir sammenlignet med et realistisk alternativ og ikke alltid med det ideelle, sier Fjell.
Overtok fergene og hurtigbåtene
En 140 år lang tradisjon med lokal båttrafikk forsvant ut fra Hurtigruten ASA med salget av hurtigbåter og ferjer til Torghatten i oktober i fjor. Prislappen på ferge og hurtigbåtflåten var på 488 millioner kroner.
For denne summen fikk Torghatten 45 fartøy og 606 ansatte. Torghatten opprettet et nytt heleid datterselskap, Torghatten Nord, som siden 5. januar har håndtert driften i Nordland og Troms.