Hopp til innhold

Fiskebåter mangler godkjenning, kan føre til færre fiskere

De nye reglene skal bedre sikkerheten til fiskere i småbåter. Likevel er det fortsatt 100 båter som ikke har gjennomført endringer, og som står i fare for å miste godkjenningen.

Fiskebåter ved kaia i Kokelv

Slike fiskebåter kan miste retten til å fiske etter nyttår, dersom kontrollen ikke er gjennomført.

Foto: Carl-Gøran Larsson / NRK

Kontrollfristen, som er 1. januar 2016, gjelder fiskefartøy bygget fra 1998 og fram til i dag, og for eldre fartøy som fisker i området Bankfiske 1. Det vil si at fiskebåten driver med fiske utenfor 12 nautiske mil fra land.

Kjell Ingebrigtsen, leder i Norges Fiskarlag

Kjell Ingebrigtsen håper de nye reglene ikke fører til mindre fiske i Norge.

Foto: Torbjørn Krane / NRK

– Det er slik at sånne ting tar tid, mye i båtene må endres på, og de må ofte sendes til et verksted for å få det gjort, forteller leder i Norsk Fiskarlag, Kjell Ingebrigtsen.

Kan føre til mindre fiske

Og det er ikke bare tidskrevende, men også dyrt å få gjennomført de nye endringene. En stabilitetsprøve av båten koster alene mellom 50 og 100 000 kroner.

– Jeg håper inderlig ikke at dette fører til at flere slutter med fiske. Regelverket er jo der for å bidra til å øke sikkerheten til fiskerne. Med gjensidig dialog håper vi at ting kommer på plass, sier Ingebrigtsen.

De nye reglene gjelder i alt 500 båter i Norge. Av disse er det 100 som ikke har gjennomført endringene som må være gjort før nyttår. Mange av de 500 båtene ligger i Nord-Norge.

Arild Lie

Arild Lie, sjefingeniør i Sjøfartsdirektoratets fiskefartøyavdeling

Foto: Sjøfartsdirektoratet

– Det er 70 fartøy i Troms, 82 i Finnmark og 140 i Nordland som er bygd etter 1998, og dermed går inn under de nye forskriftene. Det vil si at majoriteten holder til i disse tre fylkene, sa sjefingeniør Arild Lie i Sjøfartsdirektoratets fiskefartøyavdeling til NRK i juli.

Skal bedre sikkerheten

Reglene gjelder båter mellom åtte og 10,67 meter. Sjøfartsdirektoratet skriver på sine hjemmesider at det ikke gis utsettelse for å gjennomføre endringene etter nyttår. Derimot "kan det i noen tilfeller utstedes midlertidig fartøyinstruks, med begrenset gyldighet til 1.7.2016, dersom det kun er enkelte krav som ikke er imøtekommet". Dette gjelder for eksempel kravet om inspeksjon av utvendig skrog.

Ingebrigtsen understreker at de nye reglene er til for å bedre sikkerheten til fiskerne, en yrkesgruppe med mange arbeidsulykker.