Det ble lett både langs strendene og på sjøen hele søndag. To tomme redningsflåter ble funnet på Purkøya ved Drågen. En lettbåt ble også funnet i brenningene mellom Drågen og Bud. Også flere ubrukte redningsvester fra "Kongstind" ble funnet av letemannskapene søndag. Det er ingenting som tyder på at verken flåte, lettbåt eller vester har vært i bruk.
Fraktet gjødsel
Båten fraktet kunstgjødsel og var på vei fra Kristiansund til Førde da den gikk ned om lag to nautiske mil fra land, blir det opplyst fra Redningssentralen. Det er foreløpig helt uklart hva som var årsaken til forliset, men lasten om bord kan ha forskjøvet seg og gjort skipet ustabilt. "Kongstind" er en 50 meter lang fraktebåt på 780 bruttotonn. Båten er bygd i 1972 og eies av Leif Andorsen i Svolvær.
Langs strendene
Søndag deltok 17 mannskaper fra Molde Røde Kors i søk langs strendene mellom Bud og Farstad. Operativ uteleder hos lensmannen i Fræna, politiførstebetjent Steinar Hjellnes, sier til NTB at både vester, flåter, båter, paller og noen fjølrester ble funnet i et nokså konsentrert område innenfor området der skipet gikk ned.
Ingenting tyder på at vestene som ble funnet har vært brukt av noen, sier Hjellnes. Det var stiv til sterk kuling og tette snøbyger da Kongstind gikk ned natt til søndag. I løpet av søndag morgen bedret været seg, og leteforholdene var svært gode. Forlisstedet var godt synlig.
Hurtigrute-leia
Odd Einar Drågen og Ingvar Drågen er lokalkjente etter mange års erfaring med båt på Hustadvika. De sier at forlisstedet nord av Erkneskjæret tyder på at "Kongstind" har fulgt den vanlige, ytre leia fra Kristiansund og sørover. Det er denne leia hurtigrutene følger, og den blir lokalt kalt hurtigrute-leia.
Båten ligger nå med baugen så vidt over havflata ved Bogen, et sted der det ifølge Odd Einar Drågen er bare 36-37 meter dypt. Båten kan dermed stå med akterenden på bunnen. Dette er ikke så langt fra stedet der signalet fra nødpeilesenderen ble oppfanget. Odd Einar og Ingvar Drågen vet ingenting om hvorfor skipet forliste, men ser ikke bort fra at forskyvning av last kan være en mulig årsak. Når det blåser skikkelig nordvest, er det grov sjø i dette området. Det er rett og slett et ragnarok i dette området av Hustadvika når nordvesten står på. Egentlig skulle hele havstykket vært steng av når været er slik, sier de.
Raskt forlis?
De vil ikke gi seg til å spekulere i hva som kan ha skjedd med mannskapet, men tidspunktet forliset skjedde på indikerer at mannskapet som ikke var på brua kan ha gått til køys. Dersom skipet har fått slagside og blitt brukket ned, kan det ha skjedd fort. At det ikke ble sendt nødmelding ut over nødpeilesenderen tyder også på at forliset har skjedd veldig raskt. Letingen fortsatte mens det var lyst søndag både langs strendene, på sjøen og det ble i tillegg lett med et Sea King-helikopter.
Redningsskøytene "Amerika" og "Erik Bye" deltok i letingen sammen med flere lokale båter. Fiskebåten "Solheimtrål" lå utover søndag ved havaristen. Flåtene og lettbåten som ble funnet, ble tatt om bord i kystvaktskipene "Garsøy" og "Lafjord".