Skriver australsk oljehistorie

I sju år travet hun opp og ned langs norskekysten. Nå er MS «Finnmarken» på olje-jobb som hotellskip i solrike Australia – med fem nordmenn med på lasset.

– Akkurat nå er det høst her nede og dagtemperaturen på «bare» 30 grader. Men vi skal ikke klage, forteller kaptein Roy Pedersen, som har med seg teknisk sjef, hotellsjef, en maskinsjef og en skipselektriker fra Norge til Australias vestkyst.

Og det er litt av en historie mannskapet ombord på den hvite damen fra nord er med på å skrive.

Gorgonfeltet er kanskje Australias største gass-eventyr. Nede i havbunnen skal det befinne seg ufattelige 40 trillioner kubikkfot med naturgass, og man antar at feltet vil ha en levetid på 60 år.

Og det er flere likheter mellom forhistorien til Gorgonfeltet og den hjemlige debatten rundt olje- og gassutvinning utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

Feltet ligger nemlig midt inne i et verdifullt naturreservat. Her ligger ubebodde Barrow Island, ei øy med et svært sjelden og utrydningstruet dyre- og planteliv. Og det manglet ikke på protester fra miljøvernere da politikerne i Vest-Australia vedtok å åpne gassfeltet i 2006.

Fisking og bading forbudt

Finnmarken i Australia

Barrow Island.

Foto: Roy Pedersen

– Etter det vi har hørt var det heftig. Protestene rundt Lofoten og Vesterålen blir bare blåbær i forhold, forteller Roy Pedersen.

Men selv om det er greit med olje- og gassutvinning i naturreservatet, er det ekstremt strenge sikkerhetstiltak rundt øya.

– Det er forbudt å fiske og bade, eller slippe ut noe som helst i havet her. Det er også ekstreme karantenebestemmelser for alt som blir innført i området. Ikke et sandkorn eller et frø utenfra må komme inn i naturreservatet, sier Pedersen.

Trives godt

Finnmarken i Australia

KLER FARGEN: - «Finnmarken» kler å være hvit, sier kaptein Roy Pedersen.

Foto: Roy Pedersen

Verken badeforbud, eller det faktum at hurtigruteskipet ligger fortøyd i en bøye på havet – fire kilometer fra land – går utover trivselen til de fem nordmennene.

– Det er mye arbeid og lange vakter. Men australiere er et trivelig og sosialt folkeslag, og vi er med på meste som skjer ombord, forteller Pedersen, som går seks uker på før han avspaserer seks uker hjemme i Tromsø.

Kontorlandskap i baren

Finnmarken i Australia

BAREN: Barstolene er byttet ut med australske kontormøbler i baren på Finnmarken.

Foto: Roy Pedersen

Det er samme båten, men hurtigrutekjennere ville nok raskt oppdaget at mye har skjedd siden skipet kom til Vest-Australia i februar. For det er ikke bare utenpå at «Finnmarken» har endret utseende.

– Vi har gjort en del andre justeringer, blant annet er baren på fjerde dekk gjort om til kontorlokaler, forteller kaptein Roy Pedersen.

Tromsøværingen har det øverste ansvaret ombord, og jobber sammen med fire andre nordmenn.

– Vi er to fra Nordland, to fra Troms og en fra Sarpsborg ombord. Ellers har vi 100 australiere ombord. Om kort tid blir det mange flere - nær 350, som skal jobbe med gassfeltet.

Førnøyde australiere

Det norske delen av besetningen ombord får mye skryt for skipet.

– Vi får stadig vekk gode tilbakemeldinger både fra de ombord og Boskalis Australia Pty Limited. Vi får skryt både for fasilitetene ombord, tekniske løsninger, spisesal, lugarer, booking og andre praktiske ting. All skryten gjør oss stolte, sier Roy Pedersen.

Pengebinge

Finnmarken i Australia, Hermann Pedersen fra Sortland

Hermann Pedersen fra Sortland trives godt ombord.

Foto: Roy Pedersen

Hurtigruteskipet MS «Finnmarken» ble bygget i 2002, har plass til 1000 passasjerer og er 138,5 meter lang. Det var i fjor at Hurtigruten inngikk den lukrative kontrakten med selskapet Boskalis Australia Pty Limited, om utleie av MS «Finnmarken» som hotellskip ved Gorgonfeltet i Vest-Australia.

Hurtigruten tjente i 2009 mer penger på utleie av «Finnmarken» enn det staten betaler Hurtigruten for alle de andre skipene i sitt tjenestekjøp langs norskekysten i løpet av kontraktsperioden.

Hurtigruten har opprettet et eget selskap i Australia. Hurtigruten Pty Limited blir et lokalt datterselskap som har kontrakt med utbyggeren av oljefeltet.

Kontrakten, som har en varighet på 18 måneder, med mulighet for forlengelse på ytterligere 18 måneder. Kontrakten inkluderer også et forsyningsskip, og har en totalverdi på 697 millioner kroner.

Ønsker å bli i Australia

Finnmarken i Australia

Travelt på kjøkkenet når over hundre mennesker skal ha mat felre ganger om dagen.

Foto: Roy Pedersen

I mars sa administrereden direktør Olav Fjell i Hurtigruten til NRK at han håper på fortsatt utleie av skipet.

– Vår ambisjon er at vi skal gjøre en så god jobb, at «Finnmarken» blir der nede i veldig veldig mange år. Det har jeg god tro på at skal skje, sier han.

Han legger ikke skjul på at utleie av skipene MS «Nordnorge» til Aker Solutions ASA i 2008 og MS «Finnmarken» til Australia er svært viktige bidrag til å bedre økonomien til Hurtigruten.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.