Hopp til innhold

Fikk ringe broren i Lofoten

«Bow Asir»-kapteinen Bjørnar Vågeng (46) fikk ta en telefon fra kapringsdramaet i Somalia for å gi livstegn til familien på Ballstad i Lofoten.

Bjørnar Vågeng

KAPRET: Kjemikalietankeren Bow Asir ble kapret utenfor den østafrikanske kysten forrige torsdag

Foto: Privat

«Bow Asir» ble kapret av pirater mellom Seychellene og Kenya like før klokken 09 torsdag for åtte dager siden. 16 pirater væpnet med automatvåpen holder mannskapet på 27 som gisler, deriblant den norske kapteinen Bjørnar Vågeng fra Kiberg. I tillegg er fem polske offiserer og 21 filippinske matroser om bord.

Meldinger Salhus Shipping AS har fått de siste dagene, tyder på at mannskapet på «Bow Asir» fortsatt får tilstrekkelig med mat og drikke.

Per Heggen Hansen, daglig leder i Salhus Shipping

- Våre opplysninger går ut på at mannskapets velferd blir ivaretatt, sier daglig leder i Salhus Shipping AS, Per Heggen Hansen.

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

- Våre opplysninger går ut på at mannskapets velferd blir ivaretatt, sier daglig leder i Salhus Shipping AS, Per Heggen Hansen, ifølge Nettavisen.

Les også: Ber om hjelp mot piratene

Storebroren engstelig

Denne uka fikk Bjørnar Vågeng ringe til familien i Lofoten for å fortelle familien at han var i live. Hjemme på Gravdal kunne storebror Tor-Egil Dervola (48) høre at piratene tok ladegrep.

- Han var helt annerledes og veldig alvorlig, ikke slik han pleier å være. Jeg hørte at han var under press, sier Tor-Egil Dervola til Nettavisen.

Storebroren er fortsatt engstelig for hvordan kapringen vil ende.

Bjørnar Vågeng

Kaptein Bjørnar Vågeng (46) bor sammen med kona Majorie i Pattaya i Thailand.

Foto: Privat foto

- Jeg ble ikke beroliget av telefonen, nei. Og jeg kan tenke meg at Bjørnar angrer på at han ikke ga full fart på skuta da piratene kom, sier han til VG.

Les også: "Bow Asir" som fortsatt holdes av pirater

Bjørnar Vågeng er gift og bosatt i Pattaya i Thailand.

12 kaprede skip

Sjørøveri i farvannene utenfor Somalia er et stort problem. Akkurat nå skal det ligge 12 kaprede skip langs kysten, der det blir forhandlet om løsepenger. I fjor ble 41 skip kapret i det samme havområdet, som regnes som verdens farligste.

Venter på krav om løsepenger

Salhus Shipping som driver båten er forberedt på et krav om løsepenger, men avviser at de har koplet inn eksterne forhandlere.

– Det har vi ikke gjort, men vi har en del rådgivere rundt oss som vi diskuterer med. Jeg antar at piratenesnart vil ta direkte kontakt med meg, sier daglig leder Per Heggen Hansen i salhus Shipping.

Les også: - Mannskapet har det bra

Les også: - «Bow Asir» er fortsatt i sjøen

Les også: Sju piratar arresterte i Adenbukta

Les også: Rutinene sviktet før kapringen