Hopp til innhold

Fikk bot etter at han krasjlandet med paraglider

En mann i 50-årene har fått et forelegg på 8000 kroner av politiet etter at han krasjlandet med paraglider ved Skogmo i Brønnøy i sommer. – Han burde blitt straffet hardere, mener Norges Luftsportforbund.

Ulykke med paraglider ved Skogmo i Brønnøy

Her henter redningsmannskaper henter vedkommende ned.

Foto: Brønnøysund Røde Kors Hjelpekorps

Mannen pådro seg brudd- og mageskader og måtte hentes ned fra terrenget av Røde Kors etter ulykken. Han ble innlagt på intensiven ved sykehuset i Sandnessjøen.

Men mannen får altså også svi økonomisk etter ulykken. Han var ikke medlem av en klubb tilknyttet Norges Luftsportforbund og hadde dermed ikke tillatelse til å fly med paraglider.

Mannskap fra Brønnøysund Røde Kors

Mannskap fra Brønnøysund Røde Kors henter mannen ned.

Foto: Brønnøysund Røde Kors Hjelpekorps

Ifølge Luftfartsloven kan «flyging med hangglider eller paraglider bare utføres av person tilknyttet organisasjon som har fått godkjent et sikkerhetssystem av Luftfartstilsynet».

Ifølge politiadvokat Kaja Jørgensen ved Helgeland politidistrikt er det første gang hun har skrevet ut en bot på denne bakgrunnen.

– Men vi mistenker at det er en del mørketall her. I dette tilfellet fikk vi vite om overtredelsen fordi det skjedde en ulykke. Men det er grunn til å tro at ulovlig flyging foregår i større utstrekningen enn hva sakstilfanget tilsier, sier hun.

– En del kjøper utstyr på Finn.no

Det bekrefter også Arne Håkon Hillestad, som er fagsjef og daglig leder i Hang- og paragliderseksjonen i Norges Luftsportforbund.

– Problemet var større før, og vi begynner å få god kontroll. Men det er fortsatt en del som kjøper utstyr på Finn.no og prøver seg på egen hånd. Det er absolutt ikke noe jeg anbefaler, sier han.

Ifølge Hillestad er det helt sentralt at man har fått riktig opplæring dersom man skal ut for å fly med paraglider.

– I våre klubber får du en begynneropplæring som er godkjent av Luftfartstilsynet. Og det er viktig, vi vet at det er mange ulykker blant dem som prøver seg på egen hånd uten riktig opplæring og en forståelse for hva det er å fly.

– Det er bedre å være på bakken og ønske man var i lufta, enn å være i lufta og ønske man var på bakken, er hans enkle råd.

Mener boten burde vært større

Hillestad mener for øvrig at 8000 kroner i bot er en mild straff.

– Boten burde vært mye større. Ved en sånn overtredelse som dette, burde vedkommende også fått inndratt utstyret. Da vil andre se at det får konsekvenser dersom man flyr uten godkjenning.