Hopp til innhold

Denne ferga skulle vært gratis, men regjeringen frykter den får for mange passasjerer

– Håpløst. Det sier hovedtillitsvalgt Tommy Kristensen ved hjørnestensbedriften på Drag, som i dag ble snytt for gratis ferge.

Ferga fra Drag til Kjøpsvik

IKKE GRATIS: Til tross for at langt færre enn 100.000 passasjerer reiser årlig med ferga mellom Drag og blir den likevel ikke gratis. Årsaken er frykt for at reisende da vil droppe fergesambandet Bognes-Skarberget. Begge samband er tilknyttet Narvik og E6 videre nordover.

Foto: Malin Nygård Solberg / Nrk Nordland

I dag kom gladnyheten mange langs kysten har ventet på.

I revidert nasjonalbudsjettet legger regjeringen 89 millioner kroner for å gjøre trafikksvake fergesamband gratis.

I Nordland er det 13 samband som har under 100.000 passasjerer. Blant dem er fergesambandet mellom Kjøpsvik og Drag over Tysfjorden.

Likevel er det ikke på lista over gratisfergene.

Årsak:

En halv times biltur fra Drag ligger Bognes. Her går det også en ferge over Tysfjorden. Det er E6-fergesambandet Skarberget-Bognes, som har langt over 100.000 passasjerer, og dermed ikke er gratis.

Begge samband er tilknyttet Narvik og E6 videre nordover.

Så i frykt for at reisende da vil droppe hovedsambandet Bognes-Skarberget, og heller ta gratisferge noen mil lenger øst, har altså regjeringen bestemt at de som reiser mellom Kjøpsvik og Drag likevel må betale.

Fortvilet

På Drag i Hamarøy ligger kvartsprodusenten The Quartz Corp.

E6-sambandet Skarberget-Bognes. Her ved ferga Vardehorn

Fergesambandet Bognes-Skarberget.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Her produserer 116 ansatte ultraren kvarts til blant annet optikk, solcelle og til komponenter i mobiltelefoner og datamaskiner. Alt de produseres eksporteres ut av landet, og særlig til Kina.

Hovedtillitsvalgt Tommy Kristensen forteller at bedriften er i skikkelig beit for folk. Derfor hadde gratis ferge vært kjærkomment.

– Det er håpløst og helt feil strategi av regjeringen. Vi er en framtidsrettet bedrift i vekst, som skal doble produksjonen i løpet av få år. Men med å rekruttere arbeidskraft.

hovedtillitsvalgt Tommy Kristensen ved The Quartz Corp AS (TQC) på Drag i Hamarøy.

ØNSKER GRATIS FERGE: – Verdensmarkedet etterspør det vi driver med. Vi er en av to bedrifter i verden som produserer kvarts på dette nivået. Men vi trenger flere hender, sier Tommy Kristensen ved The Quartz Corp på Drag.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Kristensen mener at med gratis ferge, ville arbeidsregionen de er en del av kunne blitt større. Og kvartsbedriften mer attraktiv.

– Vi kunne tiltrukket oss arbeidstakere fra kommunene rundt oss, som Narvik. Vi opplever sterk konkurranse med andre, og det dukker opp stadig nye næringer som gjør at det er rift om folk. Da må vi være framoverlent.

Det blir vanskeligere nå, mener han.

– Jeg oppfordrer regjeringen om å tenke seg om en gang til. De har jo lovet å prioritere distriktene.

Men ville det vært positivt at mye av trafikken på E6 dreier hit?

– Det er en påstand. Mye av tungtrafikken går allerede over Kjøpsvik-sambandet. Årsaken er at man sparer tre fjelloverganger. Jeg tror turistene likevel holder seg til E6.

Drag Quarts. The Quartz Corp på Drag

Kvartsen som renses på bedriften The Quartz Corp benyttes blant annet til fiber i 5G-nettet.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Kristensen får støtte fra Høyre-politiker Lars Filip Paulsen.

– Jeg synes det er et tynt grunnlag regjeringen har tatt en avgjørelse på. Vi taper i store samferdselsspørsmål.

Hamarøy-ordfører Britt Kristoffersen (Sp) er derimot ikke skuffet.

– Først har regjeringen redusert fergeprisene i hele landet. Så kommer man nå med en pakke med gratis ferger. Dette er et skritt videre på veien, og vi skal fortsette å jobbe med dette, sier hun.