- Målet er å sikre vern av flere fartøy på lik linje med bygninger, sier rådgiver Sverre Nordmo.
Flere vernede fartøy kan på sikt bli en del av museumdrifta i distriktene. Det mener riksantikvaren som tror dette kan være med å sikre framtidig vedlikehold, og drift av fartøyene.
- Målesettinga er at historien skal bevares også på sjøen, sier Nordmo.
For lite fokus
I dag er det rundt 220 fartøy som regnes som verneverdige. Til tross for at Norge er en kystnasjon er det kun de siste årene man kan si at det er satt fokus på kystkulturen.
- I nasjonal sammenheng er det ikke tvil om at kystkulturen har blitt underkommunisert. Det er nok litt av bakgrunnen for at polikerne nå har tatt fatt i å bevilge mer penger til vern av fartøy.
De frivillige
Men for å få til et utvida fartøyvern kommer man ikke utenom de mange frivillige, som legger ned store ressurser for å ta vare på, og drifte verneverdige fartøy. I dag finnes det heller ikke gode nok ordninger for å ta vare på fartøy som skulle kommet inn under et vern. For å sikre framtidig drift og vedlikehold av slike fartøy kan et samarbeid med museum være ei god løsning.
- For eksempel Anna Rogde fra 1868 er jo nå blitt endel av Sør-Troms museum og får tilskudd via stat og fylke. Det kan være en modell for flere fartøy å bli med i det statlige systemet under museene, sier Sverre Nordmo.