MS "Nordlys" og MS "Nordnorge" ligger i opplag fordi Hurtigruten ASA skal spare penger. Det kriserammede selskapet har lenge forsøkt å selge "Nordnorge", men innser at det neppe er realistisk.
- Markedet er fullstendig dødt, konsaterte
konsernsjef Olav Fjell under presentasjonen av
tredjekvartalstallene i dag.
Ingen seriøse kjøpere
- Det har vært noe interesse for MS "Nordnorge", men ingen
veldig seriøse. Vi jobber med å leie ut skipet, og håper vi lykkes
med det. Frem til det skjer, vil hun fortsatt være i opplag,
sier Fjell.
Han sier Hurtigruten har en god dialog med bankene og jobber
videre med restrukturering av gjelden.
- Med 3,5 milliarder i gjeld har du ikke et valg, men vi har
en god dialog med bankene, sier Fjell.
- Langt fram
- Vi har definert et utfall for Hurtigruten som ser ut som
et ganske solid "business case", men det er først et program for å
komme dit, sier han.
Planen innebærer blant annet et brolån mens selskapet selger
eiendeler, en lettere avdragsprofil på gjelden samt en
aksjeemisjon.
Ny egenkapital
- Vi er klare til å lansere en prosess for ny egenkapital.
Hvor mye, og til hvilken pris er veldig interessant. Det er
vanskelig i dagens marked å se hva som er mulig å reise og til
hviken pris. Vi vil finne ut det om kort tid, sier Fjell.
Svinger sparekniven
Hurtigruten ASA må redusere kostnadene betydelig i 2009, og varsler en reduksjon av de årlige kostnadene på 35 prosent. Det betyr at rundt 200 ansatte vil miste jobben.
Det er det dårlige resultatet etter tredje kvartal som fører til at Hurtigruten ASA nå varsler kraftige kostnadskutt til neste år.
Hittil i år har Hurtigruten ASA et resultat før skatt på minus 119,5 millioner kroner, mot 87,5 millioner kroner på plussiden i samme periode i 2007. Det viser tallene etter tredje kvartal, som ble lagt fram onsdag.
Redusere utgifter
Selskapet må derfor redusere kraftig på utgiftene, og satser på å redusere de årlige kostnadene til salg og administrasjon med til sammen 150 millioner kroner innen utgangen av 2009.
«Dette tilsvarer en reduksjon på cirka 35 prosent, og vil føre til at antallet ansatte reduseres med rundt 200», skriver selskapet i sin kvartalsrapport.
I høst har Hurtigruten ASA solgt sin ferje- og hurtigbåtvirksomhet, samt sin eierandel i Nor-Cargo UK. Arbeidet med å selge ut flere virksomheter for å bedre likviditeten vil fortsette i 2009.
Dårlige kvartalstall
Hurtigruten ASA hadde et resultat før skatt på 45,9 millioner kroner i tredje kvartal i år. Dette er en kraftig nedgang fra tilsvarende periode i fjor, da resultatet endte på 136,8 millioner kroner.
I hovedsak skyldes nedgangen lavere passasjertall i sommersesongen og store kostnadsøkninger, skriver selskapet i sin kvartalsrapport.
Salgsinntektene gikk ned fra 944 millioner kroner i tredje kvartal i fjor til 887 millioner kroner i samme periode i år.
Driftsresultatet endte på 121,9 millioner kroner i tredje kvartal, også det en nedgang sammenlignet med fjorårets tredje kvartal, da driftsresultatet var på 185,9 millioner kroner.