Det er hensynet til eleven som er viktig, og derfor blir han gitt plass ved annen skole i kommunen, sier oppvekst og kultursjef i Narvik, Tove Thørring.
Men samtidig avviser hun at lærere har mobbet eleven.
Mange tar kontakt
Eleven og hans foreldre har hatt kontakt med stiftelsen Landsforeningen Rettferd for Taperne. Gutten i narvik er bare en av 47 elever som i løpet av de siste tre månedene har kontaktet stiftelsen fordi de mener de mobbes på skolen. 30 av elevene har søkt om økonomisk erstatning fra kommunene.
- Rekordmange elever har ringt til oss og sagt at de blir mobbet på skolen, og det skal være lærerne som står bak de fleste av mobbesakene. Lærerne får som oftest med seg medelever på mobbingen, hevder generalsekretær Ola Ødegaard i Landsforeningen Rettferd for Taperne.
Han sier at i løpet av de siste tre månedene har 47 elever ringt inn og fortalt sine mobbehistorier til landsforeningen.
- Dette er en alvorlig rekord, understreker han.
Elever latterliggjøres
- Noen av dem som kontakter oss er tidligere elever som søker om erstatning fra kommunen for ødelagt skolegang, og andre er elever som bare ønsker å bytte skole, sier Ødegaard.
Han forteller at landsforeningen har hatt flere møter med kommunene når det gjelder elever som mobbes. Mobbeofrenes familier er som oftest helt utslitte etter å ha søkt byråkratiet om hjelp, men ikke blitt hørt.
- I mange tilfeller har vi greid å flytte en elev til en annen skole, men i flere tilfeller viser kommunene seg uvillig til å gjøre noe i det hele tatt for å bedre elevens situasjon, uttaler Ødegaard.
Han forteller om elever som latterliggjøres i timen av lærerne, lærere som slår elever og medelever som mobber sine medelever.
- Vi ringer og snakker med foreldre og eleven før vi eventuelt tar kontakt med kommunen og ber om et møte for å hjelpe eleven, sier Ødegaard.
En revolusjon
Barneombudet er ikke overrasket over at så mange har tatt kontakt med Stiftelsen Landsforeniningen Rettferd for Taperne.
- Dette tallet var ventet, sier seniorrådgiver Jan Mossige hos Barneombudet.
Han takker det nye tillegget i Opplæringsloven for at så mange har tatt kontakt med Stiftelsen Landsforeningen Rettferd for Taperne. 1.april kom et tillegg i Opplæringsloven som fastslår at alle elever som er blitt plaget etter 1. april, ikke skal utsettes for plaging eller negative handlinger på skolen. Skolen har en plikt til å se til at elvene ikke utsettes for negative ting.
- Dette er en flott lov. En stille revolusjon har skjedd takket være denne loven. Men det er nok mange elever og foreldre som ikke er klar over den, understreker Mossige og legger til at før kunne ikke elevene eller foresatte gjøre annet enn å klage til skolen og så var det bare å vente og se hva skolen gjorde med henvendelsen fra foreldre eller elever.
Fylkesmannen nøytralt organ
Elever som blant blir mobbet eller blir utsatt for negative bemerkninger fra andre har en individuell rett til å slippe dette. Elevene selv eller foreldrene kan henvende seg til skriftlig til skolen, skolen kan velge å svare på brevet eller ikke svare på det.
- Uansett blir reaksjonen til skolen sett på som et enkeltvedtak, og er ikke foreldre og elev fornøyde med svaret, har de anledning til å klage saken inn for utdanningsavdelingen hos Fylkesmannen, sier Mossige.
- Dersom Fylkesmannen mener skolen har gjort urett, kan han pålegge kommunen å rette opp dette opp. Dersom skolen ikke gjør det Fylkesmannen ber de om, er dette advokatmat og erstatningen kan bli på millioner av kroner, sier Mossige.
Snakk med læreren først
Men Mossige anbefaler foreldre og elever til først å ta en prat med læreren for å få slutt på mobbing.
- Vi gjorde en undersøkelse der det viste seg at i 83 prosent av tilfellene der elever og foreldre selv snakket med læreren om mobbing, ble det en slutt på dette, sier Mossige.
- Reagerer ikke skolen, bør foreldrene skrive et brev til skolen og da kan de kreve et svar innen en måned, og om de svarer eller ikke så kan foreldrene klage til Fylkesmannen, sier Mossige og legger til at rektor og lærer kan dømmes til inntil tre måneders fengsel for ikke å ha gjort jobben sin.