Dette er i korte trekk noen av de strukturelle tiltakene som SAS må gjennomføre de kommende år, i forsøk på å gi SAS-gruppen et bedre økonomisk grunnlag for å møte den knallharde konkurransen i det nordiske og internasjonale flymarked. Antall ansatte ble redusert med 1.200 i 2002, men fortsatt er vel 1.500 jobber definert som overflødige. Disse vil ifølge SAS-ledelsen bli håndtert fortløpende i inneværende år og neste år i takt med gjennomføringen av de strukturelle tiltakene.
Usikkert marked
- Den usikre markedssituasjon og hardere konkurranse nødvendiggjør flere strukturelle tiltak. 2003 blir et omstruktureringsår, sier SAS-konserndirektør Jørgen Lindegaard.
SAS-gruppen la onsdag morgen fram et årsresultat preget av at 2002 ikke ble det positive driftsåret som konsernledelsen hadde et lite håp om å oppnå. Underskuddet for gruppen før skatt ble på 450 millioner svenske kroner, mot et underskudd før skatt i 2001 på hele 1.140 millioner svenske kroner.
Bedre utnyttelse
Et nytt opplegg for produksjon og gjennomføring av flyreiser ble lansert i slutten av oktober i fjor. Forbedringene innebærer økt flyutnyttelse i de ulike ruteområdene, og fem til ti minutter kortere snutid for flyene ved terminalene. For kabinmedarbeiderne, i første omgang i Scandinavian Airlines, skal den årlige arbeidstid økes fra 540 til 600 timer det vil si fem timer mer per uke. Det er en ordning de kabinansatte går med på.
Et nytt system for utnyttelse av SAS-pilotenes reelle kapasitet skal innføres slik at deres netto timer bak spakene økes fra 490 til 600 timer. Dette er et system som SAS-pilotene selv har ivret for. Flyene skal etter hvert få 7 prosent flere seter etter at det har skjedd en ny utforming av interiøret. Det vil bli færre sentre for bestilling på telefon av reiser, mens publikum skal motiveres til å øke kjøpet av billetter via internett fra 1 prosent av billettomsetningen i dag til 25 prosent om noen år. Billettfrie reiser der den reisende benytter seg av et kort i stedet for billett skal økes til 50 prosent før 2005, og SAS-gruppen har også som mål at 20 prosent av alle innsjekkinger skal skje via internett.
Mistet passasjerer
De norske flyrutene i SAS-gruppen tapte vel 1 millioner passasjerer i 2002. SAS og Braathens alene tapte henholdsvis vel 200.000 og 900.000, men regnskapet ble rettet opp litt av Widerøe, som hadde vel 100.000 passasjerer mer i fjor enn i 2001. Samlet befordret SAS på norske innenriksruter vel 3,6 millioner passasjerer i fjor, mot vel 3,8 millioner året før.
Braathens befordret vel 4,1 millioner i 2002 mot vel 5 millioner i 2001, mens altså Widerøe hadde en trafikkøkning fra vel 1,4 millioner passasjerer i 2001 til vel 1,5 millioner i fjor.