Antallet passasjerer som fløy med SAS sank med 12,1 prosent i juli i år sammenlignet med samme måned i fjor.
Likevel mener SAS selv at konsernet er på rett vei. Blant annet har den såkalte kabinfaktoren, som er antall solgte flyseter i forhold til det totale antall seter, steget med 0,4 prosentpoeng til 74,5 prosent i juli i år sammenlignet med samme periode i fjor.
SAS-gruppens totale passasjertrafikk, som også inkluderer tilknyttede selskaper, sank med 5,9 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Kabinfaktoren for hele SAS-gruppen sank med 1,1 prosentpoeng til 70,6 prosent.
Ser bedring
Direktør for SAS-konsernets investorkontakt, Sture Stølen, mener at SAS er på rett vei.
- Vi ser en gradvis forbedring av trafikktallene sammenlignet med den ekstremt svake situasjonen vi så på begynnelsen av året. En del av forklaringen er at vi ikke lenger har Irak-situasjonen, som slo veldig hardt mot flyindustrien og at sars-situasjonen også er et element som er borte fra markedet, sier Stølen.
Han sier at trafikken har bedret seg siden mai i år da SAS la fram det verste kvartalsresultatet i konsernets historie, med et underskudd på svimlende 1,88 milliarder kroner. Mandag legger SAS fram sitt resultat for andre kvartal.
- Flyene er fullere, og vi nærmer oss den høyeste kabinfaktoren SAS noen gang har hatt, sier Stølen, som likevel understreker at konsernet ennå ikke er fornøyd.
Dårligere for Braathens
SAS er mindre fornøyd med trafikkutviklingen i det tilknyttede selskapet Braathens. Antallet passasjerer har sunket med 1,5 prosent, men verre er det at kabinfaktoren har sunket med 7,1 prosentpoeng til 63 prosent. Verst er det på Braathens innenriksruter der kabinfaktoren er 12,7 prosentpoeng lavere enn samme periode i fjor.
- Braathens har hatt en svak utvikling i juli. Totalmarkedet er svakere, og Braathens hadde et godt tilslag i markedet i fjor, så nå blir de sammenlignet med sterke tall. Det hele skyldes naturligvis også at konkurransen har økt, sier Stølen.
Fornøyd med Widerøe
Widerøe, som også er tilknyttet SAS, opplevde en økning i passasjertallet på 21,2 prosent. Den kraftige økningen i Widerøe forklares med at selskapet startet nye ruter i oktober i fjor.
- Widerøe har hatt en ganske så hyggelig trafikkutvikling. Dette skyldes særlig at de har ekspandert på de internasjonale rutene, sier Stølen.