Hopp til innhold

F16-fly ble skadet under landing i Bodø

Et F16-fly fikk store skader da nesehjulet brakk under landing på Bodø lufthavn. Heldigvis kom piloten uskadd fra det.

F16-fly fikk store skader da nesehjulet brakk under landing på Bodø lufthavn.

Det opprinnelige meldingen til politiet var dramatisk.

– 12.56 fikk vi melding om at et F16-fly hadde hatt en hard landing og at det hadde brutt ut brann i flyet. Heldigvis viste det seg at det ikke var fullt så dramatisk, sier operasjonsleder Ivar Bo Nilsson i Salten politidistrikt til NRK.no.

Men flyet hadde likevel pådratt seg store skader i landingen som skjedde på den militære delen av Bodø lufthavn.

Uhellet skjedde under rutinemessig trening, da fire F16-fly trente på landing og takeoff, såkalt «touch and go».

– Det ene av de fire flyene fikk problemer i og med at nesehjulet fikk et brudd under landing, sier presseoffiser Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter.

– Traff en wire

Piloten klatret uskadd ut av flyet, som nå står på bakken.

– Hva er årsaken til at nesehjulet brakk?

– Det er for tidlig å si. Men så langt kan det virke som en wire forårsaket bruddet.

– Hva slags wire er det?

– Dette er en wire som ligger på flystripa som en sikkerhet hvis et jagerfly ikke klarer å stoppe for egen maskin. Wiren ligger der permanent, men hadde i utgangspunktet ikke noe med denne landingen å gjøre. Flyet skulle bare lande og ta av, men det virker som flyet har kommet borti wiren på en eller annen måte, sier Moen.

Han forteller at flyet har fått betydelige skader, og at Forsvaret skal etterforske uhellet.

(artikkelen fortsetter under)

Få alvorlige ulykker

I løpet av de ti siste årene har ikke de norske F-16-flyene vært involvert i alvorlige ulykker. I 2001 foretok den nå 44 år gamle jagerflypiloten Vegard Bøthun en kontrollert utskyting med fallskjerm fra et F-16-fly rett utenfor Bodø etter at han fikk en måke i motoren.

Under militærøvelsen Cold Response i 2012 var to F-16-fly fra Bodø og Ørland bare 300 meter fra å kollidere i luftrommet over Nord-Norge. Det ene F-16-flyet kom inn i det andres luftkorridor og flyene passerte hverandre med få sekunders margin.

Fem fly i nestenkollisjon

Det er ikke første gang norske F-16-fly er på kollisjonskurs. Med en avstand på bare 30–40 meter passerte Forsvarets jagerfly hverandre nede i en trang fjord i Nord-Norge 4. august 2010.

Granskingen etter den nestenulykken viste mangelfull koordinering i forkant, og det ble anbefalt bedre rutiner på å rapportere planer for øvelser og flyging.
Trollfjorden

De norske F16-flyene hadde vært ute på øvingsoppdrag fra basen sin i Bodø, da det nesten gikk galt.

Totalt seks fly hadde dratt ut fra jagerflybasen i Bodø for å trene på ulike oppgaver.

Fem av flyene møttes da helt uventet nede i den trange Trollfjorden i Hadsel kommune i Vesterålen. Avstanden mellom flyene var på det minste 30–40 meter, og det var like før det skjedde en katastrofal kollisjon.

Arbeidshest i over 30 år

F-16-flyene har tjent som arbeidshest i det norske Forsvaret i over 30 år. Flyene ble kjøpt inn midt under Den kalde krigen.

Fra 2018 skal etter planen F-16 fases ut og erstattes med helt nye F-35, samtidig forsvinner kampflyene fra Bodø og blir plassert på Ørland og Evenes.

F-16 er det største nåværende kampflyprogram i Vesten, med over 4.000 fly produsert siden produksjon startet i 1976. Flyet er regnet som enestående egnet til luftkamp, og det var også det første amerikanske kampflyet som var i stand til å utføre 9 g-manøvrer. F-16-flyene er eksportert til 24 land.

Fem norske jagerfly av typen F-16 var nær ved å kollidere i lufta i den nordnorske fjorden Trollfjorden den 4. august 2010. I denne videoen filmet fra et av flyene sees hvor nært og hvor raskt flyene passerte hverandre. Hvis du følger nøye med vil du kunne skimte to F-16 som passerer øverst i venstre hjørne av bildet.
NATO-sjef Anders Fogh Rasmussen på besøk i Norge.