Hopp til innhold

F-16-fly var sekunder fra katastrofe

To F-16-fly var bare 130 meter fra å kollidere utenfor Helgelandskysten 29. april i år. Forsvaret tar hendelsen alvorlig, og har satt en undersøkelsesoffiser fra en nøytral avdeling til å granske hendelsen.

f-16 jagerfly

NÆR KOLLISJON: To F-16 var farlig nær hverandre under øvelsen Cold Response i 2012. Bildet er ikke fra den aktuelle hendelsen.

Foto: Hanne Olafsen, Forsvaret / Scanpix

– Det var et potensial for at dette kunne gått galt, sier presseoffiser Brynjar Stordal i Luftforsvaret i Nord-Norge.

Var det snakk om sekunder?

– Ja, de hadde fart mot hverandre og var relativt nære før de splittet seg fra hverandre, fortsetter han.

Nesten-kollisjonen skjedde 29. april 2013 mens flyene gjennomførte en såkalt en air combat maneuvering (ACM), eller luftkamp på norsk, utenfor nordlandskysten.

– Få sekunder fra hverandre

Tre F-16 kampfly fra 132 Luftving deltok i et oppsett der to av de involverte flyene kom utilsiktet nær hverandre, mellom 300 og 400 fot, skriver forsvaret selv i en rapport.

Jagerflyene manøvrerte mot hverandre basert på visuelle referanser.

– Det er snakk om at de var relativt få sekunder fra hverandre i forhold til hastigheten til flyene og hvor nærme de var hverandre. Hvis pilotene ikke føler at de har full kontroll på flyene i nærheten kan hendelse oppfattes som ubehagelig, sier Stordal.

Nestenkollisjonen fant sted i vestre del av treningsområde utenfor Helgelandskysten.

– Hendelsen er alvorlig ut ifra de definisjonene vi har i luftforsvaret, sier Stordal.

Forsvaret skal undersøke

Derfor har oberst Bård Solheim, som er sjef for 132 Luftving i Bodø, oppnevnt en undersøkelsesoffiser fra en annen avdeling i forsvaret.

Undersøkelsen skal klarlegge hendelsesforløpet og årsaken til hendelsen. Videre skal undersøkelsen gi svar på hvilke lover, forskrifter, instrukser eller ordre som gjaldt for den virksomheten eller det oppdraget hvor hendelsen inntraff.

Dersom undersøkelsesoffiser finner at det av operative eller tekniske hensyn bør treffes umiddelbare tiltak, skal det straks gis beskjed til Forsvarets Operative Hovedkvarter, og til Flytryggingsinspektoratet i Luftforsvaret.

Ikke første gang

Det er ikke første gang norske F-16-fly er på kollisjonskurs over Nord-Norge. Seks dager etter at Hercules-flyet Siv krasjet inn i Sveriges høyeste fjell Kebnekaise i mars i fjor var to norske F-16-fly fra Bodø og Ørland bare sekunder fra kollisjon i luftrommet over Nord-Norge.

Det ene F-16-flyet kom inn i det andres luftkorridor og flyene passerte hverandre med få sekunders margin. Når flyene flyr i formasjon, er de nærmere hverandre, men i denne situasjonen var det andre krav.

Om flyene kommer nærmere hverandre enn tusen fot blir hendelsen automatisk rapportert inn.

– Situasjonen var uoversiktlig. Vi var ikke klar over hvor flyene befant seg i forhold til hverandre. Dette var en såkalt luftkampsituasjon hvor flyene skulle fly mot hverandre. Da har de et sett regler de skal gå etter. Det kan ha oppstått en misforståelse, sa kommunikasjonssjef John Espen Lien i Forsvarets operative hovedkvarter (FOHK).

Fem fly i nestenkollisjon

I 2010 skjedde det også en nestenulykke med Forsvarets kampfly. Med en avstand på bare 30–40 meter passerte Forsvarets jagerfly hverandre nede i den trange Trollfjorden 4. august 2010.

Granskingen etter den nestenulykken viste mangelfull koordinering i forkant, og det ble anbefalt bedre rutiner på å rapportere planer for øvelser og flyging.

Trollfjorden

De norske F16-flyene hadde vært ute på øvingsoppdrag fra basen sin i Bodø, da det nesten gikk galt.

Totalt seks fly hadde dratt ut fra jagerflybasen i Bodø for å trene på ulike oppgaver.

Fem av flyene møttes da helt uventet nede i den trange Trollfjorden i Hadsel kommune i Vesterålen. Avstanden mellom flyene var på det minste 30–40 meter, og det var like før det skjedde en katastrofal kollisjon.

Video Nestenulykke med F-16 i Trollfjorden (foto: Forsvaret)

Nestenulykke med F-16 i Trollfjorden.