Utenfor det gamle grendehuset ved innkjørselen til Hamsuns barndomshjem i Hamsund, er han i ferd med å reise en seks meter høy skulptur i tre.
Det røffe skjellettet av sammenboltede trebjelker kan bringe assosiasjoner til et av Augusts uavsluttede byggeprosjekter i romanen ”Landstrykere”, samtidig som vi gjenkjenner trekkene til den aldrende forfatteren.
Den overdimensjonerte skulpturen danner inngangen til en mørkere installasjon inne i selve grendehuset.
På endeveggen lyser en modell av Hamsuns nobelprismedalje som forsvant etter at han under krigen sendte den som gave til nazistenes propagandaminister Joseph Goebbels.
Gjenskinnet fra medaljen trenger inn gjennom vinduet i Abels skur fra Hamsuns siste roman, ”Ringen sluttet”, den eneste han skrev etter at han offentlig hadde uttrykt sin støtte til nazistene. I tillegg er en serie fotografier av den eldre Hamsun i ferd med å heise et flagg inkludert.
Ketil Nergaard har også tidligere i sitt kunstneriske virke fattet interesse for Knut Hamsun. Under UKS-biennalen i Oslo i 2004 var Nergaards installasjon ”12 januar 1882” der han iscenesatte åpningsscenen i Knut Hamsuns debutroman ”Sult”.
Arbeidet var en del av et større prosjekt knyttet til Hamsuns litteratur og hans posisjon i norsk offentlighet og besto i tillegg av et forslag til et monument over Hamsun på St. Olavs plass i Oslo. Å reise en slikt monument har vist seg å være for kontroversielt for hovedstaden.