Det spesialutviklede innflygningssystemet SCAT-1 er i dag installert på en rekke norske lufthavner. Systemet er anskaffet av Widerøe, og det er i dag krav om at flyene har SCAT-1-utstyr ombord for å operere på statlig subsidierte ruter på kortbanenettet, såkalte FOT-ruter.
- Det er i dag veldig vanskelig for andre konkurrenter å trenge inn i markedet. Flere av disse flyrutene kan man bare by på dersom man har dette spesielle utstyret. Når Widerøe alene sitter på komponentene blir det vanskelig for andre å konkurrere om flyrutene, sier avdelingsdirektør i ESA, Gjermund Mathisen til NRK.
Les også:
Les også:
Widerøe avviser saken
Widerøe stiller seg uforstående til et mulig brudd på konkurransebestemmelsene ved å eie flydeler selskapet har kjøpt til eget bruk.
– Widerøe er fornøyd med at ESA starter en formell prosess og prioriterer saken slik at den kan bli tilstrekkelig belyst. Det er allerede gått 2 år siden kontrollen og Widerøe ser frem til å få avsluttet denne saken, sier administrerende direktør i Widerøe, Stein Nilsen, i ei pressemelding.
Har gjennomført razzia
ESA gjennomførte en uanmeldt kontroll hos Widerøe i juni 2014. En stor mengde materiale ble samlet inn, både i form av dokumenter og elektroniske data
Hvis et vedtak om lovbrudd blir gitt, kan et selskap illegges en bot som tilsvarer inntil 10 prosent av totalomsetningen.
I Widerøes tilfelle vil det kunne bety en bot på opp mot 381 millioner hvis de blir funnet skyldige, gitt omsetningen på 3,8 milliarder i 2014, skriver E24.no.
- Dersom vi konkluderer med at Widerøe bryter konkurransereglene - er det naturlig at vi også pålegger selskapet å dele denne teknologien med andre konkurrenter, påpeker Gjermund Mathisen i ESA.
Han understreker at beslutningen om å åpne sak betyr ikke at ESA har funnet det bevist at det eksisterer brudd på konkurransereglene, og den sier ikke noe om det endelige utfallet av etterforskningen.