Hopp til innhold

ESA gransker Widerøe - kan få kjempebot

ESA gransker om Widerøe bryter konkurransereglene i EØS-avtalen på grunn av innflygningssystemet SCAT-1.

SCAT-1 på Namsos lufthavn

SCAT-1 på Namsos lufthavn. Systemet er anskaffet av Widerøe, og det er i dag krav om at flyene har SCAT-1-utstyr ombord for å operere på statlige subsidierte ruter, såkalte FOT-ruter.

Foto: Morten Andersen / NRK

Det spesialutviklede innflygningssystemet SCAT-1 er i dag installert på en rekke norske lufthavner. Systemet er anskaffet av Widerøe, og det er i dag krav om at flyene har SCAT-1-utstyr ombord for å operere på statlig subsidierte ruter på kortbanenettet, såkalte FOT-ruter.

- Det er i dag veldig vanskelig for andre konkurrenter å trenge inn i markedet. Flere av disse flyrutene kan man bare by på dersom man har dette spesielle utstyret. Når Widerøe alene sitter på komponentene blir det vanskelig for andre å konkurrere om flyrutene, sier avdelingsdirektør i ESA, Gjermund Mathisen til NRK.

Les også: Skeptisk til sikkerhetskrav

Les også: Dansk Widerøe-utfordrer tapte mot staten

Widerøe avviser saken

Widerøe stiller seg uforstående til et mulig brudd på konkurransebestemmelsene ved å eie flydeler selskapet har kjøpt til eget bruk.

Widerøe er fornøyd med at ESA starter en formell prosess og prioriterer saken slik at den kan bli tilstrekkelig belyst. Det er allerede gått 2 år siden kontrollen og Widerøe ser frem til å få avsluttet denne saken, sier administrerende direktør i Widerøe, Stein Nilsen, i ei pressemelding.

Har gjennomført razzia

ESA gjennomførte en uanmeldt kontroll hos Widerøe i juni 2014. En stor mengde materiale ble samlet inn, både i form av dokumenter og elektroniske data

Hvis et vedtak om lovbrudd blir gitt, kan et selskap illegges en bot som tilsvarer inntil 10 prosent av totalomsetningen.

I Widerøes tilfelle vil det kunne bety en bot på opp mot 381 millioner hvis de blir funnet skyldige, gitt omsetningen på 3,8 milliarder i 2014, skriver E24.no.

- Dersom vi konkluderer med at Widerøe bryter konkurransereglene - er det naturlig at vi også pålegger selskapet å dele denne teknologien med andre konkurrenter, påpeker Gjermund Mathisen i ESA.

Han understreker at beslutningen om å åpne sak betyr ikke at ESA har funnet det bevist at det eksisterer brudd på konkurransereglene, og den sier ikke noe om det endelige utfallet av etterforskningen.

Widerøe-fly i luften

Widerøe stiller seg uforstående til et mulig brudd på konkurransebestemmelsene.

Foto: Kyrre Lien / SCANPIX