Det blir stadig enklere for legepasientene å bestille timer, og nå følger endelig de kommunale legekontorene etter sine likesinnede, de private.
– Du legger bare inn ditt navn, din fødselsdato og ditt mobilnummer. Så kan du velge hvilke dager du helst vil ha time, om du vil flytte timen din, eller om du rett og slett vil avbestille den. Og om du har glemt det, kan du lett sjekke når du har time, forklarer Mari-Anne Hopen, assisterende avdelingsleder ved Brønnøy legesenter.
- Se TV-innslaget nederst i saken
Enklere for kunder og lettere for legekontoret
Et økende antall legekontorer tar nå i bruk tekstmeldinger og internettbestillinger for å gjøre avtaling av legetime enklere for kundene.
Man ønsker nå å bevege seg bort fra de gamle metodene, hvor man enten ringte inn en timebestilling eller atpåtil troppet opp på legekontoret personlig. For legekontoret vil dette være både kostnadsbesparende og tidsbesparende.
– Det er enklere for alle sånn. Man slipper å stresse med å ringe, og kundene får raskere svar på sms, forteller Hopen.
Mer tilgjengelig
Det at man nå oppfordres til å bestille time hos legen via sms eller internett, betyr ikke at man ikke kan møte opp personlig eller ringe inn. Dette er bare et ledd i å gjøre legekontoret mer tilgjengelig.
– Hvorfor har dere ikke innført dette tidligere?
– Vi har vel vært litt forsiktige med å prøve nye ting. Det er lett å holde seg til det som var før, sier Hopen.
- Les også: Ny fastlegeforskrift skal gi kortere ventetid
- Les også: – Et overgrep mot pasientene
Nå håper man på legekontoret i Brønnøysund at over halvparten av bestillingene skal foregå på nett eller via sms.
Prøver seg fram
På venterommet på Brønnøy legekontor sitter Arnhild Solli. Til tross for at hun er litt skeptisk, er hun åpen for å lære seg timebestilling på nett.
– Jeg må prøve å bestille på mobilen når jeg har en time som ikke er så viktig. Så får jeg se om jeg i det hele tatt kommer inn, ler Solli.