Hopp til innhold

Like etter at dette bildet ble tatt mistet den nærgående jagerflypiloten kontrollen

En støvsuger ble redningen da en sovjetisk flyver ville leke en farlig lek med norske offiserer under den kalde krigen.

Sovjetisk pilot fotografert av offiser på norsk Orionfly.

For de norske etterretningstjenestene var det om å gjøre å få tatt gode bilder av de sovjetiske styrkene under den kalde krigen. Dette bildet tok den norske offiseren av den sovjetiske piloten den uforglemmelige høstdagen i 1987.

Foto: Forsvarets arkiver

Dramatikken og hverdagshistoriene fra den kalde krigen er tema i NRK-dokumentaren «Kald Krig».

En historie fra da norske offiserer fikk en nær døden-opplevelse med en sovjetisk jagerflypilot, viser på mange måter den farlige leken mellom Sovjet og Vesten.

Og hvor nært det var å gå helt galt.

I 1987 var Sovjet og USA i forhandlinger. Målet var fred mellom landene. Men situasjonen var fortsatt anspent. Midt imellom stormaktene satt vanlige mennesker og fryktet atomkrig og angrep.

«Se han leker!»

Nærheten til Sovjet gjorde Norge til en svært viktig etterretningsaktør i nord.

Hver dag var norske Orion-fly fra Andøya flystasjon på vingene og droppet lyttebøyer for å se etter atomubåter i nord. Lyttebøyene ble brukt til å registrere skipstrafikk både over og under vann.

Det norske etterretningstoktet søndag 13. september i 1987 starter normalt for offiserene om bord. Men det skal snart bli en dag de kommer til å huske lenge.

– Det var et normalt rutinetokt en tidlig søndag morgen. Det var strålende vær og vi gledet oss til turen, sier Christian Schønfeldt, offiser i 330-skvadronen.

13.500 fot over bakken patruljerer de luftrommet nord for Fiskerhalvøya i Barentshavet.

Plutselig dukker det opp noe som straks fanger oppmerksomheten.

En støvsuger ble redningen da en sovjetisk flyver ville leke en farlig lek med to norske offiserer under den kalde krigen.

En septemberdag i 1987 overrasket en sovjetisk flyver besetningen på en Orion-fly ved å legge seg helt nært det norske flyet.

En sovjetisk flankerjager legger seg ekstremt tett opp mot det norske Orion-flyet. Rett ved den venstre vingen begynner piloten å vise seg fram.

– Det var en flanker fra en skvadron vi ikke hadde sett før. Vi var veldig gira på å skulle få gode bilder, Inge Knudsen, offiser i 333 skvadronen.

På et lydopptak fra samtalen om bord, kan vi høre hvordan samtalen forløp mens den sovjetiske flyveren hang i lufta utenfor.

«Fikk du tatt noen bilder, Inge? Hadde han ikke begge hendene oppe der? Se han leker!»

– Han skulle rett og slett vise seg fram. Han fløy nært oss, tøyset litt med oss og vise seg fram, forteller Schønfeldt.

Med bare noen meters mellomrom, tar piloten stadig flere sjanser. Han manøvrer seg tettere innpå og gjør brått en sving til høyre, like foran det norske flyet.

Han forsvinner, før han dukker opp igjen. Han har lekt seg med å vinke til offiserene mens han blir fotografert. Men så tar den sovjetiske jagerflypiloten en overmodig manøver.

Berget av en støvsuger

Han kommer for nært og treffer den ytterste propellen på det norske Orion-flyet. Deler av propellen blir slynget inn i flykroppen.

Knudsen, som sitter og ser gjennom kameralinsa, kaster seg bakover. Han tror flymaskinen kommer til å treffe cockpit.

Men de enorme kreftene som nå er i sving høyt over bakken, er det små marginer som skiller mellom liv og død.

Men i krigsmaskinen er det av alle ting en huslig gjenstand som berger situasjonen.

Støvsuger fra kollisjon mellom sovjetisk jagerfly og Orionfly under kalde krigen

Til alt hell er det en støvsuger i flyet som blir hardest truffet av propellen som kommer slyngende mot flymaskinen. Her fra rekonstruksjonen av hendelsen i NRK-dokumentaren "Kald Krig".

Foto: Dokumentaren "Kald Krig"

For besetningen om bord blir trolig reddet av en Nilfisk støvsuger, som tilfeldigvis blir truffet av propellen. Den tar mesteparten av støyten i det propellen fyker inn og treffer flyet.

– Jeg sprang bakover i flyet og skjønte ikke hvorfor støvsugeren lå der. Jeg bøyde meg ned og så inn mot skutesida. Da så jeg hullet som gapte mot meg og skjønte at det var en del av propellen som var kommet inn, sier Knudsen.

Støvsugeren hadde tatt imot propellbiten og berget viktige deler av flyet. Det ble sendt ut Mayday og flyet satte kursen mot Banak i Finnmark, der det landet trygt. Også den overmodige piloten kom seg trygt fram igjen.

Men hendelsen satt i. I Forsvarets Forum fortalte mannskapet i en artikkel flere år senere at noen av de hadde hatt mareritt i etterkant av hendelsen og at det hadde blitt mer enn én dram da de kom hjem den kvelden.

I dag henger en plakett av den ødelagte propellen på Andøya flystasjon.

Orionfly fra dokumentaren Kald Krig

Hver dag var norske Orion-fly fra Andøya flystasjon på vingene og droppet lyttebøyer for å se etter atomubåter i nord. Det var under et slikt oppdrag mannskapet fikk seg en opplevelse de sent kom til å glemme.

Foto: Forsvarets arkiver