Uansett vær eller vind, lokalbefolkningen på Skrova ved Lofoten, er vant til at MS Røst krysser Vestfjorden til Svolvær.
Nå er bilferga på verftet til reparasjon, og siden 3. desember har den mindre ferga Lysingen vært satt inn som reserve.
– Å sende barna av gårde med den ferga som er nå, det er en risikosport.
Det sier Johan Knudsen, trebarnsfar og fastboende på øya Skrova.
To dager etter at reserveferga ble satt inn, måtte den innstilles på grunn av dårlig vær.
– En vindstyrke på 8 er ikke dårlig vær i det hele tatt, sier Knudsen.
Da fergeavgangen ble innstilt, ble Knudsens 13 år gamle sønn, Emanuel Knudsen, stående fast i Svolvær.
– Vi har tre barn, og sammenlagt har de har trening på fastlandet fem dager i uka. Vi kommer ikke til å tørre å sende de på trening så ofte lenger, sier Knudsen.
Han frykter flere innstillinger fremover, og forventer at Torghatten Nord finner en bedre erstatning frem til Røst er ferdig på verftet.
– Vi har hatt andre reserveferger tidligere, og man kan forvente en og annen innstilling når fergene ikke er like sjødyktige som Røst, men å innstille når det er finvær? Det er ikke akseptabelt.
Frykter at skolen må holde stengt
Tidligere samme dag som Emanuel ble værfast i Svolvær var Mona Sjåvik passasjer på ferga.
Hun fikk seg en ubehagelig opplevelse da bølgene fikk kjøleskap ombord ferga til å velte.
– En ting er nå at båten ikke var klarert og sikret, men den er også mye mindre sjødyktig enn Røst, som går i alt slags mulig uvær, sier Sjåvik.
Hun frykter at skolen på Skrova skal måtte holde stengt hvis fergeavganger blir innstilt fremover.
– Det er bare én lærer som bor fast på øya, og alle andre pendler fra Svolvær hver dag. Vi risikerer å bli stående uten lærere.
– Det er mange som blir berørt når ferga innstilles.
En midlertidig løsning
Monika Sande (Sp), fylkesråd for transport og infrastruktur i Nordland fylkeskommune, er enig i at Lysingen ikke er en optimal ferge, men at ferga tilfredsstiller kravene.
– Verken vi eller rederiet synes dette er ei kjempebra ferge. Hadde de hatt noe annet å sette inn hadde de jo gjort det.
Hun sier de følger opp situasjonen og at det blir en dialog hvis fylkeskommunen opplever at Torghatten Nord ikke leverer i forhold til kontrakten.
– Hvis ikke fergene går etter det som er planlagt får ikke operatøren betalt som planlagt. Vi har lyst ut en kontrakt og sagt hva vi krever, så er det opp til operatør å fylle kontrakten, sier Sande.
– Men det er helt klart en dårligere ferge enn Røst, men den er på verftet nå.
Skjønner ikke begrunnelsen
Administrerende direktør i Torghatten Nord, Torkild Torkildsen, kaller anklagelsene mot fergen forhastede konklusjoner.
– Jeg klarer ikke å skjønne begrunnelsen for at fergen ikke er god nok. Det har vært to enkeltturer som er innstilt siden Lysingen ble satt inn.
Han synes dog det er uheldig at den ene innstillingen skjedde så kort tid etter ferga ble satt inn.
– Det er selvfølgelig uheldig og bare å beklage at skapene ikke var sikret godt nok.
Torkildsen understreker at Lysingen er sertifisert for det området og trafikkerer i lignende farvannsområder også resten av året.
– Har Torghatten Nord nok egnede ferger til å fylle forpliktelsene sine til befolkningen?
– Vi har en kontrakt med Nordland fylkeskommune som vi forholder oss til. Den sier noe om både hovedfartøy og reservefartøy, påpeker han.
I slutten av neste uke skal Røst være ferdig på verksted og tilbake på sambandet, opplyser den administrerende direktøren.
– Jeg kan ikke garantere noe, men vi regner med at den er tilbake om en ukes tid.
Frem til det vil Lysingen fortsette å gå, legger han til.