Hopp til innhold

Elbilsalget mer enn doblet seg i Nord-Norge: – Aldri mer bensin- eller dieselbil på meg

For første gang selges det flere elbiler enn bensin- og dieseldrevne biler i Nord-Norge. Men fortsatt er det tynt med ladestasjoner i mange byer og tettsteder.

Elbil-sak Susanne Lie

ELBIL-BOOM: Mer enn 5.000 nye elbiler rullet ut på veiene i Nord-Norge i fjor. Susanne Lie kjøpte seg en Tesla, så hang moren og søsteren seg på.

Foto: Ola Helness / NRK

– Det er veldig kjekt å ligge i sengen å høre andre må gå ut å skrape av bilen sin, mens du bare kan gå inn i appen å trykke på avtin bil sier Tesla-eier Susanne Lie.

Faktisk har hele familien Lie i Bodø byttet til elektrisk bil.

– Jeg er glad i den. Jeg har faktisk aldri vært så glad i en bil, legger hun til.

Og får følge av moren Mari og søster Veronika Håkonsen Lie.

– Vi kommer aldri til å gå tilbake til bensin eller diesel, er den samstemte konklusjonen.

Elbilboom i nord

I år har salget av nye elbiler doblet seg i den nordlige landsdelen, sammenliknet med fjoråret.

– Det kommer nye rekorder kommer i alle fylker. Lengst nord i landet har salget tatt helt av sammenlignet med 2020, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

I Nordland og Finnmark økte elbilsalget med 106 prosent i 2021. Like bak kommer Troms med 102 prosent økning.

Det vil si at mer enn 5.000 nye elbiler rullet ut på veiene i Nord-Norge i fjor.

– Det er ei imponerende utvikling med over ei dobling i Nord-Norge. Det skyldes at vi har fått flere forskjellige typer elbiler å velge mellom og biler med bedre rekkevidde, sier Bu til NRK.

Mens elbilsalget økte mest i nord, har Hordaland landets høyeste andel elbiler i nybilsalget med 77 prosent. Oslo ligger like bak med sine 72 prosent.

Samlet var 65 prosent av alle nye biler som ble solgt i Norge så langt i år elbiler.

Langt flere kjøper elbil
Størst er økningen i Finnmark...
...og Nordland med 106 %
I Oslo økte salget med 45%

Mangel på ladestasjoner

Men selv om det har vært bygd ut mange nye ladestasjoner de siste årene, er det fortsatt lading langs veiene ei utfordring flere steder mener Bu.

Christina Bu i en bil.

Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu.

Foto: erik m sundt / erik m sundt

– Det er spesielt ei utfordring der det ikke er kommersielt grunnlag å bygge ut. Da går det tregt.

Daglig leder Henning Arnesen hos bilforhandleren Sulland i Bodø selger stort sett bare elbiler om dagen.

Men det er en utfordring – nemlig elbilladere.

– Det er lengre mellom hver lander i Nord-Norge enn andre steder i landet. Det tar tid å bygge ut, konstaterer han.

Henning Arnesen, daglig leder, Sulland Bodø

– Bedre rekkevidde og flere nye fine biler tvers av merkene, gjør at det blir mer interessant å få seg elbil, sier bilforhandler Henning Arnesen i Sulland.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Elbilforeningen mener også det er for vanskelig å betale ved ladestasjoner. De ønsker blant annet mulighet for kortbetaling.

NAF mener det er behov for 1100 flere ladestasjoner i Norge.

Må løse ladefloken

Regjeringen har vedtatt at fra 2025 skal alle nybiler være såkalte nullutslipp-biler.

Christina Bu venter nå på at regjeringen leverer ei egen strategimelding for lading i løpet av 2022.

Den har også SV store forventninger til.

– Det er ikke lenge til, og det haster å få bygd ut ladestasjoner, sier medlem av transportkomiteen på Stortinget, Mona Fagerås (SV).

Hun kjører selv elbil i Lofoten. Et av de områdene i Norge med få lademuligheter.

Fagerås mener regjeringen må løse ei annen utfordring. Hennes mor uten smarttelefon kan i dag ikke eie elbil.

Fylkesråd for næring – Mona Fagerås (SV)

Mona Fagerås i SV kjører elbil i Lofoten. Det er ikke bare bare.

– Hvorfor man ikke kan betale med kort forstår jeg ikke. Jeg tror jeg har ti forskjellige apper for de ulike ladestasjonene. Det er et virvar og det må ordnes opp i. Det må gjøres mye enklere, sier Fagerås til NRK.

Enig i at det haster

Leder i transportkomiteen for Senterpartiet, Erling Sande, sier dagens regjering også er utålmodige.

– Derfor bevilget vi 100 millioner kroner ekstra til ladepunkter i statsbudsjettet, sier han til NRK.

Susanne Lie, Mari Håkonsen Lie, Veronika Håkonsen Lie

Susanne Lie, Mari Håkonsen Lie og Veronika Håkonsen Lie er alle storfornøyde med Teslaene sine.

Foto: Ola Helness / NRK

Han viser til regjeringas strategimelding om elbiler som kommer i 2022.

Sande sier det er viktig å bygge ut flere ladestasjoner og at disse blir mer forbrukervennlige.

– Det nytter ikke å bygge ut ladepunkter dersom folk opplever at det er vanskelig å bruke dem.

Tror på nye rekorder

Bu i Elbilforeningen tror på nye rekorder i 2022.

– Vi tror vi vil nå en markedsandel på 80 prosent elbiler i 2022. Men det er noen usikkerhetsmomenter. Det er chipmangel globalt, som gir noe leveringsproblemer på biler generelt.

Innen 2025 skal alle nye biler som selges i Norge være nullutslippsbiler. Men er det mer miljøvennlig å kjøre elbil enn en med forbrenningsmotor?

Innen 2025 skal alle nye biler som selges i Norge være nullutslippsbiler. Men er det mer miljøvennlig å kjøre elbil enn en med forbrenningsmotor?