- Men denne avgiften er helt ulovlig. Det sier fylkespolitiker Hans Petter Meland.
Han viser til at passasjerene må betale for bruk av en terminal som fylket allerede har betalt.
- Fylkeskommunen var med i investeringen i anlegget da det ble bygd. I tillegg gir vi 3,5 millioner årlig i driftstilskudd, sier Meland.
Fylkeskommunen protesterte mot innføringen av den nye passasjeravgiften allerede tidlig i desember. Men fylkets argumenter hadde liten virkning på havnevesenet i Bodø. At fylket allerede betaler to tredeler av driftsutgiftene til terminalen, fant ikke havnedirektøren verdt å legge vekt på.
- Når fylket har sagt klart fra på forhånd, og når Bodø kommune og OVDS nå i felleskap starter innkrevingen av denne ekstra-avgiften, så er det en alvorlig sak. Det er lovbrudd, sier Meland.
Men havnedirektør Terje Doksrød ser ingen grunn til å senke regningen til hurtigbåtpassasjerene. - Begrunnelsen er at Bodø Havn - kommunalt foretak - må dekke sine kostnader både til investering og drift. Fylket har gitt et tilskudd på to av de 11 millionene anlegget kostet. Passasjeravgiften er innført helt i tråd med forskriftene som gjelder for denne type tiltak, sier Doksrød.