Hopp til innhold

Eksporterer hurtigutesuksessen til utlandet

Snart skal tv-dokumentaren «Hurtigruten – minutt for minutt» vises for våre skandinaviske naboer. Det gjør Hurtigruten optimistiske.

Over 2,5 million nordmenn fulgte MS «Nornorge» sin ferd langs norskekysten, da den direktesendte tv-dokumentaren «Hurtigruten – minutt for minutt» ble vist i juni i år.

Den uventede suksessen førte til en kraftig økning i solgte hurtigrutebilletter. De seks første ukene etter tv-sendingen økte etterspørselen med 45 prosent blant norske passasjerer.

Når tv-dokumentaren nå skal sendes i Sverige, Danmark og Finland, håper Hurtigruten på ny bookingboom.

– Med tanke på den mottakelsen vi fikk her i Norge, så er det klart vi knytter oss forventninger til at tv-programmet skal sendes i andre skandinaviske land, sier kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten, Ragnar Norum.

Vil lokke flere skandinavere til sjøs

Greta Steinsland

LITE FINSK: – Vi hører mest engelsk, tysk og nederlandsk, sier Greta Steinstad, som sammen med ektemannen er på vei fra Trondheim til Kabelvåg.

Foto: Hilde Mangset Lorentsen / NRK

Om bord på Hurtigruta MS «Nordkapp» er det tilsynelatende langt mellom svenskene, danskene og finnene. For det er andre som topper besøksstatistikken på hurtigruteskipene.

– Vi hører mest engelsk, tysk og nederlandsk, sier Greta Steinstad, som er på vei fra Trondheim til Kabelvåg.

Sammen med mannen sin sitter hun med kryssord og hekletøyet på bordet og får tiden til å gå mens skipet gjester Bodø.

– Har du hørt noen finner her om bord?

– Nei, det har jeg ikke.

NORWAY-CRUISE/TELEVISED Hurtigruten MMS Nordnorge cruise ship is greeted by well wishers as it arrives along the quayside at its final destination in Kirkenes

IKKE LIKE STOR OPPSLUTNING SOM I NORGE: Norum tror ikke Hurtigruten blir like populær i våre naboland som den ble i Norge.

Foto: SCANPIX / Reuters

For dag er det tyskere, engelskmenn og nordmenn som oftest reiser med hurtigruta, – og selv om dansker og svensker er representert, er det sjeldent finner om bord. Når håper Hurtigruta tv-dokumentaren vil gjøre tilbudet bedre kjent også i resten av Skandinavia.

– Vi har en del dansker og svensker som reiser, men svært få fra Finland. Det har vist seg å være et vanskelig marked for oss. Derfor håper vi jo denne tv-dokumentaren kan åpne noen dører, sier Norum.

Tror ikke på like stor suksess som i Norge

Men Norum tørr ikke å håpe på like stor etterspørsel i etterkant av programmet som det de opplevde i Norge.

Ragnar Norum

FORVENTNINGSFULL: Kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum.

Foto: Hurtigruten

– Vi tror det blir en økning i bookingen, men ikke tilsvarende den vi så i Norge. Det vil absolutt være gunstig for oss å vise fram det tilbudet vi har og gjøre oss mer kjent i utlandet.

Blir reprise i jula

For nordmenn som ikke fikk nok av sommeren 134 timer lange sending, planlegger NRK å sende reprisen av «Hurtigruta -minutt for minutt» på nytt i jula. Det gis også ut bok om Hurtigrutas ferd. I boka kan du blant annet se dronningens egne bilder.