Hopp til innhold

Grønn Ungdom om økning i flyreiser: – Folk bør ikke føle på «flyskam»

Nordmenns reiselyst er på vei opp etter to år med pandemi, viser tall fra Avinor. Ekspert tror andre ting enn utslipp står fremst på nordmenns prioriteringsliste nå, men utelukker ikke et comeback.

Ulrikke Torgersen, i Grønn Ungdom

Talsperson i Grønn Ungdom, Ulrikke Torgersen mener det er politikere som burde kjenne mest på skam.

Foto: Grønn Ungdom

«Togskryt» og «flyskam» var 2 av over 30 nyord som dukket opp i Sverige i 2018.

De fleste av de svenske nyordene oppstod i kjølvannet av Greta Thunbergs skolestreik for klimaet.

Debatten førte til at den svenske luftfarten innenriks stupte.

I Norge mistet Avinor seks av ti passasjerer i løpet av pandemiens første år.

Nå tyder mye på at trenden er i ferd med å snu.

– Flyskam blir nedprioritert

For SAS ble mars måneden med flest passasjerer siden pandemien brøt ut.

1,4 millioner reisende ga en økning på over 50 prosent fra februar.

Tall fra Avinor viser at utenlandstrafikken i mars 2022 økte med 1244 prosent i forhold til året før.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs har lang erfaring fra norsk og internasjonal luftfart. Elnæs mener flyskam havner i bakerste rekke når nordmenn nå vurderer å reise.

Jans Jørgen Elnæs, flyanalytiker

Flyanalytiker og eier av Winair AS, Hans Jørgen Ælnes.

Foto: Marit Sirum-Eikre / NRK

– I to år har man måttet holde seg mer eller mindre hjemme. Da tror jeg ønsket, gleden og trangen til å reise overstyrer flyskammen. Og vi nordmenn er veldig glad i å reise.

I tillegg peker Elnæs på flere faktorer som gir usikkerhet. Høyt rente og inflasjon. Høye matvarepriser. Krig i Ukraina.

Analytikeren mener dette kommer før «flyskam». Likevel tror Elnæs begrepet kan gjøre comeback når verdensbildet har roet seg.

– Nordmenn har nok ikke glemt at luftfart er en del av det som gir store utslipp.

– Bedrifter vil være grønnere

Administrerende direktør i reisebyrået Berg-Hansen, Per Arne Villadsen, ser de samme trendene.

Han forteller også om et klart skille mellom private og arbeidsrelaterte reiser.

– Terskelen for å reise har blitt høyere, spesielt hos bedrifter. Vår erfaring er at jobbreiser nå er å anse som strengt nødvendige reiser. Stadig flere møter skjer digitalt.

Villadsen forteller at flere bedrifter ønsker å jobbe mer miljøvennlig. De planlegger derfor møtevirksomhet ut fra dette.

Per Arne Villadsen, direktør BergHansen

Per Arne Villadsen, direktør i reisebyrået Berg-Hansen.

Foto: BergHansen

Mens pandemien og klima ser ut til å endre reisevaner knyttet til jobb mer permanent, ser man konturer av et normalt nivå på private reiser.

– Selv om Norge er ett av landene som henger litt igjen på den fronten, ser vi at ferieturer sakte, men sikkert er på vei opp.

– Politikerne som bør føle skam

Talsperson i Grønn Ungdom, Ulrikke Torgersen, tror «flyskam» har blitt et fenoment fordi folk er mer bevisst på konsekvensene av klimakrisen.

– Jeg tror grunnen til at mange kjenner på skammen, eller føler på et ubehag, er fordi veldig mange av valgene våre i dag baserer seg på fossile utslipp.

Gardermoen

For SAS ble mars måneden med flest passasjerer siden pandemien brøt ut.

Foto: Tore Ellingseter / NRK

Selv om «flyskam» kan føre til mindre reisevirksomhet, mener Torgersen det ikke er privatpersoner som skal føle på dette.

– Hvis det er noen som skal skamme seg, så er det jo politikerne for politikken som er ført i mange år. Likevel mener jeg man ikke kommer noen veg med skam. Det gjør man med en reel klimapolitikk, avslutter ungdomspolitikeren.

– Grønnere luftfart viktig for flyselskapene

Etter Tunbergs tale stupte innenriksflyvninger i Sverige med rundt 10 prosent hver måned fra og med juli 2019 og ut året, ifølge Nettavisen.

Norwegian la ned ruten mellom Stockholm og Malmö som en direkte konsekvens.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror norsk flyskam kan gå under radaren så lenge som godt ut i 2023.

Til tross for det mener Elnæs at flyselskapene og produsentene har grønn luftfart som høyeste prioritet.

– De vet at myndighetene ikke kommer til å slippe kravene som er satt. Dette er ting de må tilpasse seg. De som ikke klarer det får en tøff framtid.

Les også – Mer eller mindre umulig å ta miljøvennlige reisevalg i nord

Frida Isachsen på den miljøvennlige reisen til Østlandet