Hopp til innhold

Satser på syntetisk flybensin for å nå egne klimamål: – Eneste muligheten vi har

Går inn med 50 millioner for å bygge Norges første fabrikk for «e-fuel». Norwegian håper dermed på å nå egne klimamål, men det kan bli dyrt.

Norwegian Boeing 737 MAX 8

Norwegian satser på såkalt e-fuel for å nå egne klimamål. Konsernsjefen har ikke tro på elfly på kort sikt.

Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Norwegian vil redusere klimautslippene sine med 45 prosent i løpet av de neste sju årene.

– Den eneste muligheten vi har for å nå målet, er å ta i bruk denne type drivstoff.

Det sier konsernsjef i Norwegian, Geir Karlsen til NRK.

Drivstofftypen han sikter til er såkalt elektrodrivstoff.

Kort forklart er dette et syntetisk drivstoff som skal produseres ved hjelp av karbonfangst, hydrogen og strøm.

Kutter klimagasser

Satsingen gjøres i et partnerskap med selskapet Norsk e-Fuel.

Samarbeidet gjør at opptil 20 prosent av Norwegians behov for drivstoffet dekkes fram til 2030.

I tillegg har flyselskapet investert rundt 50 millioner kroner i en minoritetsandel i selskapet.

– Vi har tro på prosjektet i Mosjøen, sier Karlsen.

– Hvor mye kutter dere klimagassutslippene med dette drivstoffet?

– Hvis du fyller halve vingen med dette drivstoffet, så vil du i praksis ha redusert klimautslippet med 50 prosent.

Illustrasjon av elektrodrivstoff-anlegget Norsk e-fuel og Norwegian vil bygge i Mosjøen. Bildet viser en fabrikk animert inn i landskapet.

Norges første e-fuel-fabrikk: Norwegian håper å ta i bruk drivstoff produsert her i 2026.

Foto: Norsk e-fuel

Skaper arbeidsplasser

Det er Norsk e-Fuel som står bak planene Mosjøen.

Tidligere har det vært snakk om å legge fabrikken til Herøya i Porsgrunn, men strømprisene har gjort at valget falt på Nord-Norge.

– Mosjøen er interessant for oss. Det er en industriby fra før, og det er mye leverandørindustri vi kan dra nytte av, sier Lars Bjørn Larsen til NRK. Han er kommersiell direktør i Norsk e-Fuel.

Han mener samarbeidet med flyselskapet er et viktig steg i riktig retning.

Toppsjefene i Norsk e-fuel og Norwegian signerer avtale om partnerskap for bygg av elektrodrivstoffanlegg i Nord-Norge.

Toppsjefene i Norsk e-fuel og Norwegian signerer avtale om partnerskap for bygg av elektrodrivstoffanlegg i Nord-Norge.

Foto: Pressefoto / Norwegian

– Med dette støtter vi aktivt opp om norsk prosessindustri og bidrar til lokal verdiskapning, samtidig som vi tar et avgjørende sprang for å gjøre flyreiser bærekraftige i fremtiden. For oss markerer dette et taktskifte og vi vil fremover vurdere å inngå flere partnerskap for å nå klimamålene.

Larsen anslår at etableringen vil føre til 50–70 nye arbeidsplasser hos dem, i tillegg kommer ringvirkningene.

Hvis alt går etter planen, kan de første literne med elektrodrivstoff fra Mosjøen produseres i 2026.

Les også Bellona advarer mot klimavennlig flybensin

Vindturbin

Koster fire ganger mer enn vanlig drivstoff

I dag er det kostbart for elektrodrivstoff, og det er noe av problemet, mener Norwegian-konsernsjefen.

Finansdirektør Geir Karlsen og konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian

Konsernsjef Geir Karlsen og grunnlegger av Norwegian Bjørn Kjos

Foto: Astrid Husø

– Den er kanskje fire ganger dyrere enn vanlig fossilt brennstoff. Men vi forventer at når produksjonen kommer i gang, ikke bare i Mosjøen, men mange andre plasser også, så vil prisen gå ned, spår Geir Karlsen i Norwegian.

– Men det må jo kunne bety dyrere billettpriser?

– Prisen på flybilletter bestemmes av tilbud og etterspørsel, og det vil de nok forsette med også framover.

– Widerøe satser på elfly. Vil ikke dere gjøre det?

– På et fly med 189 seter som vi flyr i dag, så er det urealistisk at det skal bli noe elfly i løpet av de neste 10 årene. Derfor så er vi nødt til å få i gang produksjonen av denne typen drivstoff.

Les også Skrur opp prisane for frakt av hundar på fly: – Prisane har tatt heilt av

Kjetil Mathisen og hunden Eddie The Teddyboy