Tanken må fylles opp på hurtigbåten Nordlandsekspressen før en ny tur.
Men det blir kostbart, for høye drivstoffpriser gir Nordland fylkeskommune i år ei ekstraregning på 25 millioner kroner på hurtigbåt og fergetrafikken.
Ei ekstraregning de har tatt høyde for, forteller May Valle, som er fylkesråd for samferdsel.
– Vi har satt av et fond, så hvis det ikke blir dramatisk høyere enn dette, skal vi klare oss med det vi har satt av, sier Valle til NRK.
Fergene har penger
Fergene på stamveiene er statens ansvar. Deres utgifter øker med 15 millioner kroner.
– Dette må løses gjennom omdisponeringer, eller at det bevilges mer penger, sier Tormod Christensen, seksjonssjef i Statens Vegvesen.
Håper at prisene ikke går opp
I dag er oljeprisen 120 dollar fatet. For hvert øre prisen stiger får Nordland fylke en ekstrautgift på ca 200 000 kroner.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Stiger prisen ytterligere fra dagenes nivå, kan passasjerene i verste fall oppleve at ruter blir innstilt. Marginen fylket har lagt inn, er brukt opp.
– Da må vi gå gjennom budsjettene igjen, og se hvordan vi kan få dekket det. Jeg tror vi klarer å håndtere det som kommer, men håper jo inderlig at prisene ikke går opp, sier May Valle.
- Les også:
- Les også:
Også maskinlinja sliter
De høye drivstoffutgiftene lager ikke bare krøll for båttrafikken. Ved anleggslinja på Fauske frykter man nå at elevene ikke får kjøre så mye som de trenger.
SE VIDEO:
Linja har et 30-talls anleggsmaskiner i drift, og hvert år kjøper skolen drivstoff for opp mot 1 million kroner.
Så langt i år har anleggslinja et overforbruk på rundt 200 000 . Dermed ligger de an til å gå på en kjempesmell.
Men Nordland fylkeskommune opplyser overfor NRK at de er kjent med situasjonen, og garanterer at undervisninga ikke skal bli rammet resten av året.