- De nye EU-kravene til hvordan flygernes beredskapstid skal regnes ut, kan komme til å koste det offentlige seks millioner kroner ekstra.
Det forteller daglig leder i den nasjonale luftambulansetjenesten, Øyvind Juell.
Flere piloter
- Kravet fra Luftfartstilsynet betyr at vi blir nødt til å ansette flere piloter for å dekke kravet til arbeids- og hviletidsbestemmelser. Dette vil koste helsevesenet rundt seks millioner kroner ekstra hvert år, sier han.
Ambulansefly fra Norsk luftambulanse
Bakgrunnen for at denne eventuelle tilleggsregningen er EU-regler som ble innført fjor. For besetningsmedlemmer i et fly er unntatt fra arbeidsmiljølovens regler om arbeidstid, og da blir arbeidstiden regulert nettopp gjennom EU-forskriften. Og denne forskriften begrenser tiden i luften til 900 timer, og det totale antall arbeidstimer til 2000.
Samme tjenestetilbud
EU-reglene skal også regulere flygernes hjemmeberedskap. Hvis flygerne skal få en større del av beredskapstiden regnet som arbeidstid, må det ansettes flere flygere, mener Luftambulansen. Ordningen blir dyrere, men ikke bedre for pasientene, mener Øyvind Juell.
- Tjenesten blir slik den har vært i mange år. Argumentet er at sikkerheten skal bli bedre. Vi stiller spørsmål ved det, for mindre aktiv flytid betyr også at erfaringsnivået går ned. I sin ytterste konsekvens kan dette gi lavere sikkerhet, men vi tror jo ikke det kommer så langt, sier han.