Hopp til innhold

Må bla opp millionbeløp etter verdensberømt brunostbrann

Skadene etter den langvarige brunostbrannen i Brattlitunnelen i januar i år, har kostet i overkant av åtte millioner kroner. I tillegg skal det brukes 20 millioner kroner på å gjøre tunnelen tryggere.

Totalt 28 millioner kroner legges nå på bordet for å bedre sikkerheten i Brattlitunnelen og rette opp skadene etter brunostbrannen tidligere i år.

Det bekrefter avdelingsdirektør i Statens Vegvesen Geir Jørgensen.

– Vi jobber med å rette opp skadene etter brannen. I tillegg vil vi gjøre store sikkerhetsmessige utbedringer, sier Jørgensen til NRK.no.

Det var i januar i år at en vogntogsjåfør plutselig oppdaget brann i den fullastede hengeren sin i det han var på tur igjennom Brattlitunnelen i Tysfjord kommune.

I dag skriver avisa Fremover at selve brannen kostet i overkant av åtte millioner kroner.

Hengeren som tok fyr var lastet med 27 tonn brunost, mysost og fløtemysost og det viste seg at den tradisjonelle osten brant svært godt på grunn av alt fettet.

Brant i fem dager

I tillegg var den 3600 meter lange tunnelen utstyrt med udekket PE-skum, noe som førte til at brannmannskap etterhvert måtte trekke ut av tunnelen på grunn av farlige gasser.

Det var heller ikke samband som fungerte inne i tunnelen, og brannen måtte dermed slokke av seg selv.

I hele fem dager brant det inne i tunnelen, men til alt hell ble ingen skadd.

Sjekk videoen fra den kraftige brunost-brannen i Brattlitunnelen i Kjøpsvik kommune.

Sjekk videoen fra den kraftige brunost-brannen

Nyheten gikk verden rundt

Den noe uvanlige brannen vekte også internasjonal oppmerksomhet.

Blant andre skrev BBC og nyhetsbyrået Reuters om om den langvarige brunostbrannen under tittelen «Norway goat cheese fire closes tunnel».

Saken ble delt hele 41.000 ganger på Facebook.

Også New York Times, Toronto Sun, National Post, Sky News, The Guardian, Alaska Dispatch, Discovery og ikke minst The Goat Spot, skrev alle om ostebrannen i Tysfjord.

I tillegg ble saken dekt på radioprogrammet National Public Radio, som har 26 millioner ukentlige lyttere.

Millionene ruller

Men den noe kuriøse brannen har ikke bare skapt overskrifter verden over.

Den har også ført til store kostnader og hodebry for Statens vegvesen, skriver avisa Fremover i dag.

Tunnelen var nemlig stengt i ukesvis etter brannen og det ble straks klart at den ekstreme varmeutviklingen i tunnelen hadde ført til store skader.

Nå er regninga for reperasjonene kommet på bordet og den lyder foreløpig på 8,2 millioner kroner, skriver avisa.

– Til sammen setter vi av 20 millioner kroner til utbedringer av tunnelen, sier Jørgensen i Statens Vegvesen til NRK.no.

Sprekker i fjellet etter brannen

Den kraftige og langvarige brannen førte til sprekker i fjellet og både lysanlegg, vifter og elanlegg må skiftes ut.

Det må også på plass ny frost- og vannsikring, nødstasjoner og automasjonsanlegg.

Statens vegvesen håper å få denne jobben gjort i løpet av 2014.

Brannen førte til at tunnelen var stengt i nesten en måned og innbyggerne i Drag og Kjøpsvik, måtte benytte seg av ferge for å komme seg til og fra hjemplassen.

  • Se video:
Brannen i Brattlitunnelen i Tysfjord som torsdag startet i en tilhenger lastet med 27 tonn brunost er nå slukket.

Tunnelbrannen slukket