Stauder, ugleputer, giraffknagger, rødvinste, traktorer, vinsjer og elektriske sykler er noe av det nettbutikkene i Nordland tilbyr.
Vi handler stadig mer på nettet, noe som har ført til en oppblomstring av små, lokale nettbutikker. I 2.kvartal i år kjøpte 73 prosent av oss varer og tjenester over nettet. Det er en økning på 2 prosentpoeng fra 2010, viser tall fra SSB.
- Les også:
- Les også:
STARTET NETTBUTIKK: Kristen og Laura Skarpstrand har nytt godt av at folk handler mer på nettet.
Foto: Privat– Det er ganske morsomt at vi, som bor på en så liten plass, kan drive en så lønnsom butikk, sier Kristen Skarpstrand fra Vestbygd i Lødingen i Nordland.
Stedet har rundt 350 innbyggere og Skarpstrand er fjerde generasjons gårdsbruker. I seks år har han og kona kombinert gårdsdriften med nettbutikken Toolfarm.no.
– Det er en litt alt-mulig-butikk. Vi selger vinsjer, elektriske sykler, verktøy og snøfresere. Snart begynner vi også med traktorer, sier han.
Tre millioner i omsetning
Så langt har den lille nettbutikken i det 100 år gamle grisehuset gått over alle forventing.
– I år har vi en omsetning på 3 millioner kroner. Det er langt over det vi kunne forestilt oss da vi startet med dette. Nå går det faktisk så bra at vi legger ned gårdsdriften ett år, sånn at vi kan konsentrere oss om nettbutikken, sier Skarpstrand som innrømmer at det har vært mange feilskjær opp igjennom årene.
– Ja, mange, mange. Å selge lommelykter var for eksempel helt håpløst. Det får jo folk overalt uansett.
Det var heller ikke alltid de importerte varene fra Kina holdt helt det de lovet.
– Vi har fått veldig mye rart i posten. Noen ganger var det bare eskene som var brukbare.
NETTBUTIKK: Fra denne gården driver ekteparet nettbutikk med importerte varer fra Kina.
Foto: PrivatMåtte øverst på fjøstaket for å få nett
En annen stor utfordring har i følge Skarpstrand vært dårlig nettforbindelse. Som NRK.no har skrevet om nylig, så mangler nærmere halvparten av kommunene i Nordland høyhastighets bredbånd.
– Jeg plagdes noe grusomt i starten. Jeg satt oppe midt på natta og prøvde å finne varer. Heldigivs har vi et høyt fjøshus som vi fikk satt antenna på og da ble det bedre. Men kabelen henger på tvers og det ser nå litt "høgg og belegg" ut.
Men i følge ekspertene ser det ut som alt slitet er verdt det. For alle tall tyder på at vi kommer til å handle stadig mer på nett.
– Vil handle like mye på nett som i butikk
SIFO-FORSKER: Dag Slettemeås mener vi vil handle stadig mer på nett.
Foto: SIFODag Slettemeås er forsker i SIFO (Statens institutt for forbruksforskning) og har fulgt utviklingen i netthandelen de siste årene.
– For ti år siden var det ganske stor skepsis til netthandel. Da var det usikkerhet omkring forbrukerrettigheter og betaling, men nå er dette endret. Etter at vi gikk over til nettbank har nok folk vendt seg til å bruke nett og betaling på en annen måte, sier Slettemeås.
Han tror at bruken av netthandel vil øke ytterligere i årene som kommer.
– Jeg tror skillet mellom tradisjonell handel og netthandel vil vaskes ut. I løpet av noen få år er de nok like store. Mange store varehus har allerede uklare skiller mellom netthandel og handel i butikk. Det vil det nok bli mer av, tror han.
Slettemeås sier netthandelen gir muligheter til distriktene og små nisjebutikker.
– Det er en oppblomstring av små nettbutikker som ivaretar nisjeprodukter.
Han sier det er personer mellom 20 og 40 år som er de ivrigste netthandlerne.
– Det er også verdt å merke seg at kvinner handler mer på nett. Før var det gjerne menn som handlet verktøyu og teknologi, men omsetningen av kosemetikk, klær og sko øker nå på nettet.
Høst betyr mer nipshandel
HIMMEL & HAV: Tone A. Dahler og Siv-Wenche Hansen jobber i butikken 'Himmel & Hav'.
Foto: PrivatNoen som har merket seg at flere kvinner handler på nettet, er Tone Dahler som driver interiørbutikken «Himmel og Hav» på Andøy i Vesterålen. Siden 2009 har hun og en kollega solgt alt fra bestikk og krus, til te og knagger. Hun forteller om ekstra travle dager nå som det er høst.
– Jeg tror folk blir mer opptatt av å ha det fint hjemme nå når det er høst, så nå merker vi en økning.
Hun strortrives i jobben.
– Det er veldig bra å kunne utvide kundekretsen ved å komme seg på nett. Selv om det er travelt koser jeg med når vi sender avgårde pakker til Oslo og Kristiansand.