Hopp til innhold

Hotelldirektør om turistsvikten: – Nordland har forsømt sitt ansvar som vertskap

Hotellene i fylket opplevde i sommermånedene en nedgang på om lag 100.000 færre gjestedøgn sammenlignet med fjoråret. – Svært dramatisk, sier hotelldirektør.

Thon hotell, Lofoten

Turistsvikten i Nordland tilsvarer en nedgang på 12 prosent viser tall fra Statistisk sentralbyrå. Hotellene i fylket opplevde i sommermånedene en nedgang på om lag 100.000 færre gjestedøgn sammenlignet med fjoråret. Her fra Thon Hotell i Svolvær.

Foto: John Inge Johansen / NRK

Turistsvikten tilsvarer en nedgang på 12 prosent viser tall fra Statistisk sentralbyrå. Direktør Frank Olsen ved Hamarøy Hotel sier fallet er dramatisk.

– Det er all grunn til å rope et skikkelig varsku. 100.000 færre gjestedøgn tilsvarer en tapt verdiskapning på 150 millioner kroner for reiselivsnæringa. Nordland er et reisemål tre måneder i året. Det er om sommeren vi skal skape grunnlaget for å kunne ha helårs reiselivsarbeidsplasser. Stort sett alle bedrifter skaper hele grunnlaget sitt for sin eksistens gjennom disse tre månedene. Derfor er dette dramatisk, sier Frank Olsen til NRK.no.

Utlendingene svikter

2013

Sum

730.322

nedgang (fra 2012)

100.042

Juni

225.797

nedgang

30.970

Juli

293.450

nedgang

54.908

August

211.075

nedgang

14.164

Også på Hamarøy hotell har de ansatte merket nedgangen godt. Det er særlig de utenlandske gjestene som svikter.

Olsen tror de er flere årsaker til den formidable turistsvikten.

Campingplassen på Løp utenfor Bodø

Campingplassen på Løp utenfor Bodø

Foto: Susanne Lysvold / NRK

– Hovedårsaken er at Nordland har forsømt sitt ansvar som et godt vertskap for de turistene som kommer til Nordland hver sommer. Dette har skjedd over lengre tid. Både når det gjelder samferdsel, men også tilretteleggingen for de veifarende. Hvordan ser det egentlig ut langs veiene for turistene som kommer til Nordland?, sier han til NRK.no.

Olsen mener det er dårlig tilrettelagt for den kundegruppen som bruker norske veier når de skal feriere.

Elendige rasteplasser og veitoaletter

Frank Olsen, Hamarøy Hotell

Hotelldirektør Frank Olsen mener det er dårlig tilrettelagt for den kundegruppen som bruker norske veier når de skal feriere.

Foto: NRK

– Det er dårlig tilrettelagt for dem som reiser hit med bobil. Ta rasteplassene og toalettforholdene. Jeg tror vi må sette oss ned og snakke om det å være vert og ta imot dem som kommer hit på besøk. Vi må spørre dem hva de forventer å oppleve, og om det de opplever er i samsvar med de forventningene vi skaper i vår markedsføring, sier Olsen.

Samferdsel og infrastruktur

Uroen i finansmarkedet kan være en av årsakene til turistsvikten. Reiselivsstatistikken viser at det kom færre turister til Lofoten i år sammenliknet med tidligere år. Årsaken kan være at mange av de viktigste landene for den norske turiststrømmen sliter med økonomien. Dermed blir turene til Nord-Norge og Lofoten for dyre.

I tillegg tror Olsen noe av turistsvikten skyldes mangel på godt utbygd infrastruktur.

(artikkelen fortsetter under)

Uttakleiv i Lofoten.

Også Nordlands fremste turistmål Lofoten opplevde svikt i sommer.

Foto: Bente Steen Johansen

– Turistnæringen og myndighetene må se på det største trekkplasteret i Nord-Norge, nemlig Lofoten. Samferdselstilbudet til og fra Lofoten er for dårlig. Det er også for lite forutsigbarhet i disse tilbudene.

Olsen sier han har sett denne trenden komme over flere år.

– Jeg har forsøkt å kommunisere dette inn mot bransjeorganisasjonene i landsdelen. Det har ikke vært nok fokus på endringene som har skjedd i reisemønsteret etter at Lofast ble åpnet og man begynte å tulle med fergesambandet Svolvær-Skutvik, sier han til NRK.no.

Hvorfor tror du turistene svikter? Kan vi bare skylde på finanskrisa i Europa?