Dieselprisene vil øke mest også i framtiden. Manglende kapasitet ved raffineriene gjør at det er for lite diesel i Europa i forhold til etterspørselen.
Diesel har i mange år vært billigere enn bensin, men det har endret seg den siste tiden, og dieselbileiere må nå betale det samme, eller mer, som bensinbil-eierne.
Kim Bye Bruun i Norske Shell mener foredlingen av tungolje til lettprodukter som diesel i dag stoppes av raffinerienes kapasitet. Fra slutten av 1980-årene var det lite lønnsomt å drive raffinerier, og dermed ble det også investert lite i det, skriver Teknisk Ukeblad.
Men det er et lys i enden av tunnelen. Det planlegges nå 186 nye raffinerier, mot 22 planlagt for et halvt år siden, ifølge en studie fra konsulentselskapet Purvin & Gurtz.
Kim Bye Bruun mener kapasiteten allerede har bedret seg, men varsler at det vil ta tid for bransjen å omstille seg.
Prognoser fra bransjeorganisasjonen Europia viser uansett at etterspørselen etter diesel kommer til å være fem ganger så høy som for bensin i 2020.