NRK Meny
Normal

– Mange aner ikke at de kjører rundt i en brannfarlig bil

I fjor rykket brannvesenet ut til nær 800 bilbranner. – Mange aner ikke at de kjører rundt i biler som plutselig kan ta fyr, sier NAF.

Tall fra Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap viser at i fjor rykket brannvesenet i Norge ut til nær 800 bilbranner.

Statistikken tar derimot ikke høyde for hvor mange av disse som var falske meldinger.

En bilbrann kan gjøre store skader på bilen og kan i verste fall være dødelig hvis ikke bilisten kommer seg ut i tide. For mange kommer også brannen brått på.

– Mange bilister aner ikke at bilen de kjører rundt i kan ta fyr, sier Jan Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, som oppfordrer bilister til å følge bedre med på det som skjer under panseret.

Bilen tok fyr midt i en tunnel

En av de som bidro til bilbrann-statistikken for i fjor, var Anita Storvik fra Kjøpsvik.

Hun var har var midt i en tunnel da det begynte å ryke fra panseret.

– Det første som skjedde var at lysene begynte å svikte. Jeg tenkte at det bare

Anita Storvik

OPPLEVDE BILBRANN: I fjor opplevde Anita Storvik at bilen hun kjørte tok fyr.

Foto: Privat

var en pære som var ødelagt og kjørte videre. Etterhvert kjente jeg røyklukt. Jeg trodde kanskje det var sigarettrøyk, men så ble røyken kraftigere. Da skjønte jeg at det var bilen brant, sier hun.

– Stakk hodet ut av vinduet for å se hvor jeg kjørte

Storvik klarte å beholde roen og trykket på gassen for å komme seg raskest mulig ut av tunnelen.

– Jeg rullet ned vinduet og stakk hodet ut så jeg skulle klare å se.

I 700 meter kjørte hun mens det svei i øynene og røyk kraftig fra panseret. Hun kom seg i sikkerhet , fikk hentet ut to gassflasker som lå i bagasjerommet og varslet brannvesenet.

– Da brannvesenet kom var bilen i full fyr.

– Ble du redd?

– Ikke akkurat der og da, men det er klart jeg tenkte litt etterpå.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Bilbrann i Kjøpsvik

TOTALVRAK: Anita kjørte 700 meter mens det røyk fra bilen.

Foto: Geir O. Smelror

Ikke første gangen

Storvik tror grunnen til at hun klarte å beholde roen, var at hun også tidligere har opplevd bilbrann.

– Hva var det som skjedde da?

– Da tror jeg det var en feil med det elektriske anlegget, men også den gangen gikk bra, sier Storvik som ikke har blitt redd for at hun skal oppleve flere branner.

Broren min mente jo at jeg ikke skulle ha kjørt ut av tunnelen, men at jeg skulle ha kommet meg ut av bilen med en gang, men jeg mener det var viktigst å holde hodet kaldt.

– Kan utvikle seg raskt

Roar Olsen i Statens Vegvesens ulykkesgruppe har god kjennskap til bilbranner. Han råder bilister til å komme seg raskt ut av bilen hvis det skulle oppstå brann .

– Det første man må gjøre er å komme seg ut av kjøretøyet ettersom en bilbrann kan utvikle seg forferdelig raskt, sier Olsen som forteller at det heldigvis har vært få dødsulykker knyttet til denne type hendelser.

På film ser vi ofte at bilene eksploderer, men det skjer svært sjeldent i virkeligheten. Bilen brenner som oftes bare helt opp, men en eksplosjonsfare er jo til stede.

Han forteller at en bilbrann lett kan føre til andre ulykker.

– Sjåføren kan miste kontrollen og kollidere med et annet kjøre tøy. De kan også kjøre av veien og bli fastklemt. Dette kan få fatale konsekvenser.

  • Bilbrann på Leknes i Lofoten:
Bilbrann i Leknes i Lofoten

Bilbrann i Leknes i Lofoten

Har betalt 30 millioner kroner i erstatning

I tillegg til å være helsefarlig koster også bilbrannene forsikringselskapene store penger.

I løpet 2011 og 2012 har Gjensidige Forsikring alene utbetalt over 30 millioner kroner i erstatning for bilbranner.

I følge forsikringsselskapet er elektriske feil den vanligste årsaken. På den posten alene ble over 12 millioner kroner utbetalt i erstatning, mens drivstofflekkasje kommer på andreplass når det gjelder erstatningsutbetaling. Der var utbetalingen på 1.5 million kroner for 2011/2012.

jan ivar engebretsen

ADVARER: Jan Ivar Engebretsen råder bilister til å ta en titt under panseret flere ganger i måneden for å sjekke at alt er som det skal.

Foto: NAF

Forøvrig er det over 400 tilfeller av bilbrann som ble rapportert til Gjensidige der brannårsaken var ukjent eller skyldtes flere feil.

Elektriske feil og gamle biler

For i følge NAF kan det være mange ulike grunner til at en bil tar fyr.

– Det er veldig vanskelig å si hva som er den vanligste grunnen til bilbrann for det kan være mange. Det kan være gamle biler med slitte deler, morkne bensinrør og drivstoffslanger som får lekkasjer og dermed fører til selvantennelse, forteller Engebretsen i NAF.

Men det er ikke bare dem som kjører eldre biler som bør være oppmerksomme.

– Det kan også være nye biler med produksjonsfeil eller svikt i det elektriske anlegget som fører til brann.

Han råder derfor alle til å sjekke tilstanden til bilen jevnlig.

– Er du usikker på om alt er i orden bør du ta med bilen til et verksted og spørre. Det viktigste er at bilistene er våken og følger med på ulike feil. Det kan være en indikator på brannfare.

Bilbrann i Leirfjord

PÅ VEI HJEM FRA JOBB: Denne bileieren var på vei hjem fra jobb da det begynte å lukte svidd.

Foto: Arne-Gunnar Johnsen