På grunn av korona og reiserestriksjoner til utlandet venter reiselivsbransjen en «boom» i nordmenn som ferierer i eget land.
Det er også det ekspertene råder til.
Og interessen for norgesferie har i tillegg økt kraftig.
Samtidig står nordmenn normalt allerede for tre firedeler av turismen. Og i tillegg:
– To av tre nordmenn ferierer allerede i Norge, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.
Så hvor mye vil det egentlig merkes at internasjonale turister blir borte?
Hvordan skiller den norske turisten seg fra den utenlandske?
NRK har snakket med reiselivstopper i Norge for å finne svar.
1. Reisemønster
Nordmenn har et annet reisemønster enn utenlandske turister i Norge.
– Til en viss grad kan du si at norske turister har en tendens til å bli litt lenger, sier Tom Anker Skrede, reiselivssjef i Destination Ålseund og Sunnmøre.
Utenlandske turister blir kortere på besøksstedet.
Mens nordmenn tilbringer gjerne norgesferien på hytta eller hos familie og venner, sier Holm.
– Utenlandske turister er oftere på rundturer, bor og spiser på hotell og restauranter og deltar på kommersielle aktiviteter, sier hun.
Og tall fra SSB viser at nordmenn i 2019 kun hadde 12 prosent av overnattingene på feriereiser i vårt eget land på hotell.
2. Forbruk
Den norske turisten i eget land legger igjen mye mindre penger enn den utenlandske turisten som kommer på besøk. Det viser tall fra Turistundersøkelsen for sommeren i fjor.
Mens utlendingen hadde et forbruk på 1455 kroner dagen, brukte nordmannen 835 kroner.
– Noe som nok skyldes at nordmenn bor på hytta eller hos familie og venner, sier Holm.
Norske turister på ferie i Norge har ikke for vane å bruke mye penger på aktiviteter, restaurantbesøk og kommersielle overnattinger, som hotell.
– Hva kan ulikhetene få å si for reiselivsbransjen?
– Dersom ikke nordmenn i år, i langt større grad enn tidligere, benytter seg av denne type reiselivsprodukter, så vil inntjeningen i reiselivsbransjen bli lavere enn hva som er normalt, sier Holm.
3. Spontanitet
Norske turister handler mye mer på innfall, sier Elisabeth Dreyer, reiselivssjef i Destination Lofoten.
Hos nordmenn spiller vær og vind i større grad inn, og de kan godt fort snu.
– Har internasjonale turister bestemt seg for at de skal til Norge og Lofoten, så kommer de. Da er det ikke en regnbyge som stopper dem, sier Dreyer.
– Nordmenn som ferierer i eget land forhåndsbestiller lite, særlig på opplevelsessiden. De orienterer seg når man kommer og handler som det passer dem den dagen og under oppholdet, sier hun.
4. Aktiviteter
Nordmenn gjør også helt andre ting enn turister som kommer fra utlandet. En utenlandsk turist bestiller gjerne pakker og guider.
– Det norske publikummet er nok mye mer opptatt av opplevelsene, de mer spennende off-pist opplevelsene og de alternative opplevelsene. Ikke de her store mainstream-opplevelsene, sier Tanja Holmen.
Hun er reiselivsdirektør i Visit Trondheim. Der har de fått signaler om at flere har tenkt til å legge ut på sykkelturer i nærområdet sitt i sommer.
– Det er det ikke så mange internasjonale besøkende som gjør, annet enn å småsyke litt med bysykler i byen, sier Holmen.
På Sunnmøre merker de også at disse gjestene har andre preferanser.
– De gjør mer type sightseeing-aktiviteter. Mens nordmenn er veldig glad i både å vandre, padle med kajakk og være ute, sier Skrede i Destination Ålesund og Sunnmøre.
Håper nordmenn vil prøve ut guider
Men Skrede håper nordmenn i sommer kanskje vil gi guide et forsøk.
– Book gjerne en guide. Da blir opplevelsen mye, mye større enten om det er å gå gatelangs i en by eller om det er å være på fjelltur eller på en fjordsightseeing.
I Visit Norway håper de flest mulig vil benytte muligheten til å bli kjent med Norge en ny måte.
– Reiselivsnæringen vil tjene på økt forbruk, og nordmenn vil tjene på det i form av minneverdige ferieopplevelser, sier Holm i Innovasjon Norge Reise.