Hopp til innhold

Dette skiller den norske turisten fra utenlandske når de ferierer i eget land

– Ikke en regnbyge som stopper dem, sier reiselivstopp om utenlandske turister.

Reinebringen

POPPIS: Reinebringen i Lofoten er krevende, men verdt hver svettedråpe når du når toppen. Både norske og utenlandske turister tar turen hit.

Foto: Karin Karlsson

På grunn av korona og reiserestriksjoner til utlandet venter reiselivsbransjen en «boom» i nordmenn som ferierer i eget land.

Det er også det ekspertene råder til.

Og interessen for norgesferie har i tillegg økt kraftig.

Samtidig står nordmenn normalt allerede for tre firedeler av turismen. Og i tillegg:

– To av tre nordmenn ferierer allerede i Norge, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Så hvor mye vil det egentlig merkes at internasjonale turister blir borte?

Hvordan skiller den norske turisten seg fra den utenlandske?

NRK har snakket med reiselivstopper i Norge for å finne svar.

1. Reisemønster

Nordmenn har et annet reisemønster enn utenlandske turister i Norge.

– Til en viss grad kan du si at norske turister har en tendens til å bli litt lenger, sier Tom Anker Skrede, reiselivssjef i Destination Ålseund og Sunnmøre.

Utenlandske turister blir kortere på besøksstedet.

Mens nordmenn tilbringer gjerne norgesferien på hytta eller hos familie og venner, sier Holm.

– Utenlandske turister er oftere på rundturer, bor og spiser på hotell og restauranter og deltar på kommersielle aktiviteter, sier hun.

Og tall fra SSB viser at nordmenn i 2019 kun hadde 12 prosent av overnattingene på feriereiser i vårt eget land på hotell.

Nidarosdomen

MAINSTREAM: – Nordmenn er ikke så opptatt av de her store mainstream-opplevelsene, sier Tanja Holmen i Visit Trondheim. Nidarosdomen og Festningen i Trondheim er populære blant internasjonale turister i byen.

Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix

2. Forbruk

Den norske turisten i eget land legger igjen mye mindre penger enn den utenlandske turisten som kommer på besøk. Det viser tall fra Turistundersøkelsen for sommeren i fjor.

Mens utlendingen hadde et forbruk på 1455 kroner dagen, brukte nordmannen 835 kroner.

– Noe som nok skyldes at nordmenn bor på hytta eller hos familie og venner, sier Holm.

Norske turister på ferie i Norge har ikke for vane å bruke mye penger på aktiviteter, restaurantbesøk og kommersielle overnattinger, som hotell.

– Hva kan ulikhetene få å si for reiselivsbransjen?

– Dersom ikke nordmenn i år, i langt større grad enn tidligere, benytter seg av denne type reiselivsprodukter, så vil inntjeningen i reiselivsbransjen bli lavere enn hva som er normalt, sier Holm.

3. Spontanitet

Norske turister handler mye mer på innfall, sier Elisabeth Dreyer, reiselivssjef i Destination Lofoten.

Hos nordmenn spiller vær og vind i større grad inn, og de kan godt fort snu.

– Har internasjonale turister bestemt seg for at de skal til Norge og Lofoten, så kommer de. Da er det ikke en regnbyge som stopper dem, sier Dreyer.

– Nordmenn som ferierer i eget land forhåndsbestiller lite, særlig på opplevelsessiden. De orienterer seg når man kommer og handler som det passer dem den dagen og under oppholdet, sier hun.

Henningsvær fra Vestvågtind

HJEMMEFERIE: – Det blir spennende å se i sommer, sier Dreyer. Blir populære Henningsvær i Lofoten like populær i sommer?

Foto: Martine Jacobsen / Unsplash

4. Aktiviteter

Nordmenn gjør også helt andre ting enn turister som kommer fra utlandet. En utenlandsk turist bestiller gjerne pakker og guider.

– Det norske publikummet er nok mye mer opptatt av opplevelsene, de mer spennende off-pist opplevelsene og de alternative opplevelsene. Ikke de her store mainstream-opplevelsene, sier Tanja Holmen.

Hun er reiselivsdirektør i Visit Trondheim. Der har de fått signaler om at flere har tenkt til å legge ut på sykkelturer i nærområdet sitt i sommer.

– Det er det ikke så mange internasjonale besøkende som gjør, annet enn å småsyke litt med bysykler i byen, sier Holmen.

På Sunnmøre merker de også at disse gjestene har andre preferanser.

– De gjør mer type sightseeing-aktiviteter. Mens nordmenn er veldig glad i både å vandre, padle med kajakk og være ute, sier Skrede i Destination Ålesund og Sunnmøre.

Havsule-kolonien på fuglefjellet på Runde

VANDRING: Nordmenn er glad i turmål. – Som for eksempel som å være på Runde og se på fuglene på Fuglefjellet der, sier Tom Anker Skrede i Destination Ålseund og Sunnmøre.

Foto: Olaug Bjørneset / NRK

Håper nordmenn vil prøve ut guider

Men Skrede håper nordmenn i sommer kanskje vil gi guide et forsøk.

– Book gjerne en guide. Da blir opplevelsen mye, mye større enten om det er å gå gatelangs i en by eller om det er å være på fjelltur eller på en fjordsightseeing.

I Visit Norway håper de flest mulig vil benytte muligheten til å bli kjent med Norge en ny måte.

– Reiselivsnæringen vil tjene på økt forbruk, og nordmenn vil tjene på det i form av minneverdige ferieopplevelser, sier Holm i Innovasjon Norge Reise.

Langs Rallarmarsjløypa sommer 2016 i Glomfjord i Meløy.

NORSK NATUR: Turer er en billig reiseaktivitet nordmenn elsker, men reiselivstoppene håper nordmenn vil søke nye måter å oppleve Norge på – kanskje med en guide.

Foto: Synnøve Sundby Fallmyr / privat