Hopp til innhold

Dette er de vanligste NRK-klagene

NRK får hvert år mange tusen henvendelser fra publikum. Men hva er det folk klager mest på?

NRK Marienlyst

Språk, teksting og programendringer er blant temaene NRK kontaktes mest om. Her fra Marienlyst i Oslo.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

NRKs publikumsservice

Disse 12 ved NRKs Publikumsservice i Mo i Rana håndtere henvendelsene fra publikum.

Foto: Jon-Annar Fordal / NRK

I fjor mottok NRKs Publikumsservice i Mo i Rana over 40.000 e-poster, besvarte mer enn 90.000 telefoner og fikk drøye 20.000 nye venner på Facebook.

Det er med andre ord en travel hverdag for de 12 ansatte, men hva er det folk kontakter NRK mest om?

– Vi får en del klager. Men vi får en del ros også, og aller mest spørsmål, sier leder Gunn Helen Berg ved NRKs Publikumsservice.

Hun forteller at folk har andre typer henvendelser på telefon sammenlignet med e-post og Facebook.

– Mange av de som hiver seg på telefonen, er ofte av de godt voksne, mens de som tar kontakt digitalt gjerne er unge mennesker, forklarer Berg.

Dette er noe av det NRK kontaktes oftest om:

1. Programendringer

Med hjartet på rette staden

Mange gleder seg til å se repriser av kjente og kjære TV-serier på formiddagen. Når disse må vike for andre sendinger, blir mange frustrerte.

Foto: ITV

En gjenganger over flere år, er når sendeskjemaet må endres, for eksempel som følge av en ekstra nyhetssending.

– Det er mange, særlig eldre, som venter på repriser av programmer som «Derrick», og «Med hjartet på rette staden». Det er gjerne disse programmene som må vike for ekstrasendinger. Da blir mange skuffet, sier Berg.

2. Språk

Johanne og Kristine Thybo Hansen

Johanne og Kristine Thybo Hansen ble portrettert i Ut i naturen. Søstrenes fargerike språk fikk mange til å reagere.

Foto: HARALD ALBRIGTSEN haalbr@online. / NRK

Et annet tema som engasjerer folk, er språket i NRK. I begynnensen av 2014 gikk «Ut i naturen»-programmet «Kjære søster» - et program som satte sinnene i kok hos mange.

– Det mange reagerte på, var banningen i programmet, sier Berg.

Også språket på radio og TV er noe folk er oppmerksomme på. Hvis noe sies feil, får Publikumsservice snart beskjed om dette.

3. Teksting

tv

I Norge setter mer enn 800.000 hørselshemmede pris på å kunne hente inn og få TV-programmene tekstet. Å hente fram den såkalte DVB-teksten kan by på utfordringer for mange.

Foto: Colourbox

NRK tekster så å si alt som sendes, men nå finner du ikke lenger tekstingen på tekst-TV, slik du gjorde tidligere. Å hente fram den såkalte DVB-teksten kan by på utfordringer for mange, forteller Berg.

– Det er nok dette vi har fått flest telefoner på i fjor, og vi hjelper de som ringer inn så godt vi kan.

I Norge setter mer enn 800.000 hørselshemmede pris på å kunne hente inn og få TV-programmene tekstet.

4. Bakgrunnsstøy

Video Bjørgen intervju

Å intervjue en sportsprofil på en bråkete idrettsarena kan medføre en del bakgrunnsstøy.

Foto: Nyhetsspiller

Mange reagerer også på bakgrunnsstøy på direktesendte TV-programmer, for eksempel fra en sportsarena, og også fra dokumentarer.

– Noen har også sterke meninger om musikken som spilles i bakgrunnen av et program, sier Berg.

5. Programmer

Trekant

Thomas Albertsen Dahlen, Marie Kinge og Pia Dailey Christoffersen var programledere i første sesong av «Trekant», som skapte leserstorm hos NRK.

Foto: Nyhetsspiller

NRK kontaktes ofte om enkeltprogrammer og programserier. På spørsmål om hva som har skapt mest engasjement blant folk de siste årene, trekker Berg fram NRKs «Trekant», som ble sendt på NRK3 i 2010.

– I 2010 opplevde vi en topp med tanke på antall klager som vi håper aldri blir slått. Før første episode av programmet ble sendt, haglet det med telefoner og e-poster hos oss.

En artikkel i et tidsskrift startet seerstormen, ifølge Berg.

– Det ble omtalt som om at NRK skulle sende trekant-sex på TV. Det stemte selvfølgelig ikke, sier hun.