Under 50 prosent vet hva disse betyr

Hvis lampene på dashbordet lyser som om det var juletrefest, hva gjør du da?

Varsellamper lyser i bilen

VARSELLAMPER: En undersøkelse NAFs søsterorganisasjon i England gjorde, avslørte at under femti prosent av de mannlige sjåførene og bare en tredel av kvinnene, vet hva de betyr.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Knut Jenssen, leder i NAF Bodø og omegn

Knut Jenssen, leder i NAF Bodø og omegn

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Mange har nok opplevd å lete febrilsk gjennom instruksjonsboka for å finne ut hva en varsellampe betyr. Knut Jenssen som er leder i NAF Bodø og omegn, tror de færreste leser instruksjonen før de kjøper bil.

– Det er opp til hver og en, men de færreste gjør det når de kjøper ny bil. Når noe dukker opp, leter de med panikk etter betydningen i instruksjonsboka, sier Jenssen til NRK.no.

Kvinner sliter mest

Under 50 prosent av de mannlige sjåførene og bare en tredel av kvinnene vet hva de ulike varsellampene betyr. Det viser en undersøkelse gjort av NAFs søsterorganisasjon i England.

– Alle trenger ikke å kunne betydningen av samtlige varsellamper. Det viktigste er å stoppe med en gang hvis man får opp rød varsellampe. Ikke bråstopp på veien, men finn første mulighet, understreker Jenssen.

Fungerer som et trafikklys

Er det meg eller bilen det er noe galt med, tenker kanskje noen. Men fargene på varsellampene kan sammenliknes med et trafikklys.

Begynner en rød lampe å lyse under kjøring, betyr det at du må stoppe umiddelbart og sjekke feilen. Er lampen oransje, betyr det at du kan kjøre til verkstedet. Er lampen grønn så er det bare å kjøre uten noen bekymringer.

– Den dyreste feilen er nok motorfeil. Hvis du fortsetter å kjøre med for lite olje, da ryker motoren. Farligst er nok bremsefeil. Da er du også i fare for andre.

– Sørg for godt vedlikehold og gå til nødvendige servicer. Da får man ikke opp dette ofte. Men ikke tro at EU-kontroll er en teknisk kontroll, sier NAF-lederen.

Hvordan de ulike varsellampene ser ut på forskjellige bilmodeller kan variere noe. Er du usikker, er det alltid lurt å ta en sniktitt i bilens instruksjonsbok.

Her har vi listet opp de viktigste:

Motortemperatur

Motortemperatur

Temperaturen på kjølevæske er for høy på grunn for lite væske i systemet eller feil på kjølevifte. Dersom motoren koker og du fortsetter å kjøre, kan skadene bli store.

Hva gjør du? Stopp, sjekk nivået på kjølevæsken og ta bilen til verksted for sjekk.

Oljetrykk

Oljetrykk

Motoren har for lite olje eller motoren har mistet oljetrykket. Fortsetter du å kjøre kan motoren få alvorlige skader.

Hva gjør du? Stopp umiddelbart, sjekk oljen. Hvis nivået er OK, ring etter hjelp.

Lading

Lading batteri

Synker ladespenningen til under 13 Volt, lyser denne lampen. Det betyr at batteriet ikke får tilstrekkelig lading. Dynamoreima kan ha røket.

Hva gjør du? Bilen må på verksted for å sjekke det elektriske anlegget.

Service-varsel

Service-varsel

En del moderne biler har ikke faste serviceintervaller, men skal på service når bilens datamaskin har registrert at kjørelengde, kjøremåte etc. gjør det påkrevet. Lampen viser at bilen må på service.

Hva gjør du? Bestill time for service

Sikkerhetsbelte

Sikkerhetsbelte

Moderne biler føler hvilke seter det sitter passasjerer i. Dersom en passasjer ikke har satt på seg sikkerhetsbeltet, lyser lampen.

Hva gjør du? Sjekk om passasjerene bak bruker beltet.

Bremsefeil

Bremsefeil

Denne lampen indikerer at det er en alvorlig feil med bremsene på bilen. Det kan være for lite bremsevæske eller at ett av de to bremsesystemene har sviktet.

Hva gjør du? Sjekk bremsevæskenivået og ta bilen til verksted for kontroll.

ABS-systemet

ABS-varsel

Fortsetter denne lampen å lyse etter at motoren har startet, er det en feil på systemet som skal sørge for at bilens hjul ikke blokkerer ved en kraftig oppbremsing.

Hva gjør du? Kjør til et verksted for sjekk.

Antisladdsystemet

Antisladd-systemet

Når denne lampen blinker, betyr det at bilens ESP-system er i funksjon for å stabilisere bilen slik at du unngår sladd.

Hva gjør du? Det er glatt. Sett ned farten.

Kollisjonspute

Kollisjonspute

Lyser dersom det er oppstått feil på bilens krasjsensorer, kollisjonsputer eller tilhørende ledningsnett. Det kan bety at puten(e) ikke løser ut i en kollisjon.

Hva gjør du? Bilen må på verksted for feilsøking.

Motorfeil

Motorfeil

Oppstår det feil eller forstyrrelse i bilens innsprøytings- eller motorstyringssystem, tennes lampen. Bilen går automatisk ned på nødprogram og motoren trekker dårligere for å unngå overbelastning.

Hva gjør du? Kjør til verksted for feilsøking.

Bremsebelegg

Bremsebelegg

En elektrisk føler som sitter på bremsene gir et signal om at bremseklossene begynner å bli tynnslitte.

Hva gjør du? Bilen må på verksted for å bytte bremseklosser.

Dekktrykkvarsler

Dekktrykkvarsler

Noen moderere biler har et system som overvåker lufttrykket i dekkene. Dersom trykket faller tennes lampen. Kan også indikere punktering.

Hva gjør du? Sjekk lufttrykket på nærmeste bensinstasjon.

Bensintom

Bensin tom

Du er i ferd med å kjøre tom for drivstoff. Når lampen lyser er det normalt bensin eller diesel igjen til fem-seks mil kjøring.

Hva gjør du? Stopp og tank

Dieselpartikkelfilter

Dieselpartikkelfilter

Lyser dersom partikkelfilteret som skal fange opp sotutslipp på en dieselbil er i ferd med å tette seg. Mye småkjøring med lav motortemperatur er ofte årsaken.

Hva gjør du? En langtur i høyere hastighet vil vanligvis rense filteret.

Lite spylevæske

Lite spylervæske

Dette signalet er et varsel om at tanken for spylevæske snart er tom. Farlig når du kjører på motorvei med få muligheter til å stoppe og fylle.

Hva gjør du? Fyll spylevæske ved første anledning.

Tåkelys

Tåkelys

Tåkelyset skal bare brukes i tåke, snø eller ved kraftig regn og sikt mindre enn 50 meter. Lampen viser at lyset er tent.

Hva gjør du? Bruk av tåkelys i god sikt, blender andre trafikanter.

Parkeringshjelp

Parkeringshjelp

Symbolet viser at avstandsvarsleren bak er innkoplet. Den piper når du rygger og nærmer deg et hinder.

Hva gjør du? Stol ikke blindt på denne. Snu på hodet i tillegg.