Hopp til innhold

Det gikk ikke som planlagt da Vegvesenet skulle sprenge gammel bru

Den gamle E6-brua i Nordland skulle sprenges bort. Men den var seiglivet.

Det gikk ikke helt etter planen da Statens vegvesen skulle sprenge den gamle Messlingslett bru ved nye E6 på Helgeland, men løsningen kom til slutt. Redigering: Andreas Nilsen Trygstad.

Statens vegvesen hadde invitert inn pressen da gamle Messingslett bru fra 1955 sprenges.

Etter at den nye E6en på Helgeland nord sto ferdig, hadde ikke brua lenger noen funksjon og skulle derfor fjernes.

Planen var å sprenge brua i to deler for så å dra den på land og dele den i mindre biter.

Men etter at sprengladningen hadde gått av, sto brua fortsatt tilsynelatende like hel.

Måtte en gravemaskin til

– Brua skulle falt ned, men det gjorde den ikke, sa delprosjektleder Trond Maas Pedersen i Statens vegvesen til NRK på stedet.

Byggeleder Alf-Tore Angelsen forklarer nærmere hva som skjedde.

– Alle ladninger gikk av som de skulle, og alle bjelkene røyk, men de sto og presset mot hverandre. Det er i hvert fall vår kvalifiserte gjetning, sier han.

For å få endelig revet ned brua, måtte Vegvesenet hente inn hjelp fra entreprenøren Hæhre, som fant frem en gravemaskin og ved hjelp av et par kakk falt endelig den 65 år gamle brua.

Åpnet i fjor

E6 Helgeland nord ble åpnet i november i fjor. Tilsammen er nå 62 kilometer ny europavei ferdig mellom Hemnes og Saltfjellet.

Hele E6 Helgeland er Nord-Norges største veiprosjekt. Det består av tre deler og det skal til sammen bygges og utbedres 132 kilometer europavei mellom grensen til Nord-Trøndelag og Saltfjellet.

Det er beregnet at hele utbyggingen totalt har en prislapp på 7,5 milliarder kroner.