Meklingsfristen gikk opprinnelig ut ved midnatt, men meklingen fortsatte deretter på overtid og ble avsluttet klokken 03.30.
– Forhandlingene har gått greit. Det har vært mange vanskelige spørsmål vi har gått igjennom og vi er fornøyd med resultatet, sier Asbjørn Wikestad, leder i LFF til TV 2 etter at meklingen var avsluttet.
NHO Luftfart mener det var viktig å unngå kaos på flyplassene i Nord-Norge tirsdag morgen.
– Det viktigste er at vi har klart å unngå en arbeidskonflikt. Det ville vært veldig alvorlig for bedriftene og for de ansatte. Vi er godt fornøyd med resultatet og dette kan bedriftene også leve med, sier NHO Luftfarts forhandlingsleder, advokat Ragne Eikrem til TV 2.
Forkastet opprinnelig avtale
Det er den dårlige lønnsutviklingen i luftfarten som førte til konflikten. LFF argumenterte med at lønnstilleggene har vært langt lavere for dem som jobber i luftfarten enn for dem som jobber i samfunnet for øvrig.
Over 61 prosent av LFFs medlemmer forkastet i oktober den fremforhandlede avtalen i en uravstemning, fordi de mente lønnsutviklingen var for dårlig. Dermed møttes LFF og NHO Luftfart hos Riksmekleren.
- Les også:
Ville rammet Nord-Norge hardest
680 medlemmer som er bakkeansatte i SAS og Widerøe ville gått ut i streik hvis enighet ikke hadde blitt oppnådd.
Dersom medlemmene hadde gått ut i streik, ville Widerøe fått store problemer med å gjennomføre flere av sine flyvninger i Nord-Norge.
Tre nordnorske flyplasser og flere hundre passasjerer i landsdelen ville blitt rammet dersom partene ikke hadde kommet i land med en avtale.
– Rundt 300 passasjerer vil møte stengte dører. Det er i hovedsak flyplasser i Nord-Norge som vil bli rammet. Dersom det blir streik klarer vi ikke å avvikle trafikken i Mosjøen, Leknes og Mehamn. Forsinkelser må påregnes i Hammerfest, Lakselv, Røst,Skagen og Mo i Rana, sa informasjonssjef Silje Brandvoll i Widerøe til NRK i går.
Vurderte å omdisponere personell
Mandag sa Widerøe at selskapet vurderte om enkelte flyplasser kunne holdes åpne ved å omdisponere personell som ikke er organisert i LFF.
– Dersom det blir aktuelt tenker vi å sette inn personer som er uorganiserte eller tilhører driftspersonell, sa kommunikasjonsdirektør Richard Kongstein i Widerøe.