Hopp til innhold

Høy vrakpant gir rekordmange bilvrak

Etter at vrakpanten ble økt til 3000 kroner vrakes biler som aldri før. – På det mest hektiske vrakes mellom 50 og 60 biler per dag, sier driftssjef Tor Anders Andersen hos Metall og Gjenvinning i Bodø.

driftsjef, Tor Anders Andersen, hos Metall og Gjenvinning i Bodø.

HEKTISK: – På det mest hektiske vrakes mellom 50 og 60 biler per dag, sier driftssjef Tor Anders Andersen hos Metall og Gjenvinning i Bodø.

Foto: Henning Raae Fosslien / NRK

I år vrakes det rekordmange biler. Rapportene etter tredje kvartal viser at det ligger an til en 20 prosents økning fra i fjor og at det går mot det høyeste tallet siden 1996.

Hos Metall og Gjenvinning AS i Bodø har antallet og aktiviteten også økt, men de klarer å håndtere jobben foreløpig.

– Vi klarer å ta unna nå. Men i mars, når årsavgiften forfaller holder det hardt. Da vraker folk biler som ikke har klart seg gjennom EU-kontroller eller som folk uansett vil kvitte seg med. Da kan vi få inn 50–60 biler om dagen. De venter helt til siste dagen, forteller driftssjef hos Metall og Gjenvinning AS i Bodø, Tor Andersen Andersen til NRK.no.

119.991 biler

I løpet av de første ni månedene i år er det allerede vraket 119.991 biler og med forventet vraking i resterende måneder av året vil tallet stige til omkring 140.000. Dette vil være en økning på hele 20 prosent fra i fjor og det høyeste antallet siden 1996.

Prosjektleder Tore Jeremiassen i Trygg Trafikk Nordland, er svært positiv til økningen.

– Det er bra at de eldste bilene forsvinner fra veiene. Det gjør at trafikksikkerheten øker.

– Tenk trafikksikkerhet

Jeremiassen håper at folk er bevisste når det kommer til å faktisk vrake biler som ikke er skikket for å være på veien, og oppfordrer samtlige med en enkel beskjed.

– Å tenke trafikksikkerhet først og fremst. Sikkerhet må veie tyngst, sier han.

(artikkelen fortsetter under)

Vraking av biler i Bodø

I løpet av de første ni månedene i år er det allerede vraket 119.991 biler og med forventet vraking i resterende måneder av året vil tallet stige til omkring 140.000.

Foto: Henning Raae Fosslien / NRK

– Ikke kjørbar

Hos Metall og Gjenvinning AS er det mange som kommer å vrake bilene sine. En av dem er Øystein Hoel. For ham var det to grunner til at bilen blir vraket akkurat nå.

– Bilen er ikke kjørbar, og det ble for dyrt å reparere. Det vil koste 15.000 kroner. Det er det ikke verdt, sier Hoel.

Men det er ikke bare sikkerheten på veiene som vil øker. Statssekretær Lars Andreas Lunde i Miljøverndepartementet sier at mer vraking er positivt for miljøet også.

– Fordelen med vrakpanten er å samle inn utrangerte og kasserte bilvrak slik at de ikke blir liggende i naturen. Vi har i de siste årene økt vrakpanten, og nå ser vi endelig effekten av den økte vrakpanten.


På Metall og Gjenvinning AS i Bodø meddeler driftssjef Tor Anders Andersen at enkelte av bilene som blir levert til vraking får et nytt bruksområde ved siden av gjenvinninga.

– En god del biler sanerer vi med hjulene på. Disse bilene leier vi ut til Forsvaret, politi og brannvesen for øvelser. Disse bilene kommer til nytte i mange ledd framover.

Vraking av biler i Bodø

I år vrakes det rekordmange biler. Rapportene etter tredje kvartal viser at det ligger an til en 20 prosents økning fra i fjor og at det går mot det høyeste tallet siden 1996.

Foto: Henning Raae Fosslien / NRK
Venstre i Agder går inn for en egen ordning med vrakpant på store kjøretøy som busser og lastebiler. Partiets andrekandidat mener det er viktig å få samla inn utrangerte kjøretøy.
Totalt har biloppsamlere på landsbasis fått inn 85 700 biler i løpet av det første halvåret ,en økning på 8800 flere enn året før. NRK har vært i kontakt med de største vrakpantbedriftene i Oslo som også kan bekrfete at vi vraker biler som aldri før:

Hva mener du om størrelsen på vrakpanten?