Hopp til innhold

Derfor sladder Gule Sider norske flyplasser

Frem til nå har Gule Sider sladdet militære installasjoner på sine kart. Men nå følger de etter Google.

Når Gule Sider ruller ut nye flyfoto i sin karttjeneste, vil militære installasjoner ikke lenger være skånet for avbildning.

Mens aktører som Google Maps og Opplysningen 1881 i dag ikke sladder ortografier (fly- og satellittfoto) av militære områder, har Eniros opplysningstjeneste Gule Sider så langt valgt å begrense tilgangen på slike foto av hensyn til rikets sikkerhet.

Renate Morken

Renate Morken forklarer at Gule Siders flyfoto er gamle.

Foto: Eniro

Det blir det imidlertid slutt på når Eniro neste gang oppdaterer sine flyfoto.

– Flyfoto av flyplasser med militære installasjoner har tidligere blitt manipulert av sikkerhetsmessige årsaker, for å dekke militære baser, informerer presseansvarlig Renate Morken hos Eniro.

– Årsaken til at flyfotoet av Evenes er forskjellig på Gule Sider og Google (se galleri) er at Gule Sider per dags dato ikke har det sist oppdaterte flyfotoet av Evenes, men vi oppdaterer nå flyfoto for hele Norge løpende og vil snart publisere nye bilder, fortsetter hun.

Mildere lovverk

Statens kartverk har det nasjonale ansvaret for geografisk informasjon, og utarbeider kartene som mange av dagens karttjenester baserer seg på.

– Vanlig praksis i dag er at et ortofoto av graderte objekter som hovedregel skal gis lavere oppløsning eller sladdes i henhold til standarden fastsatt av Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM), forteller Ole Christian Kjekshus, Senior Ingeniør i Statens kartverk.

– Det har blitt en mildere lovgivning de seneste årene, og i dag er det NSM som fører tilsyn med at regelverket overholdes, fastslår han.

Endret praksis

Kjetil Berg Vike, informasjonssjef hos NSM, forteller at fotografering av norske militærinstallasjoner i utgangspunktet er forbudt uten deres tillatelse, men bekrefter at det har skjedd en endring i praksis og regelverk de siste årene.

– Bakgrunnen for at regelverket har letnet de seneste årene er den økende bruken av satellittfoto, som ikke skjuler eksistensen av militære installasjoner. Vi har forandret praksis fra å kreve skravering av områder, til at restriksjonsområder skal depikselleres i henhold til en gitt standard. Det betyr at publikum og andre på flyfoto kan se installasjoner, men ikke detaljer i restriksjonsområdene.

Hvorfor har det blitt mindre aktuelt å sladde militærområder over norsk jord?

– Utviklingen av satellittfoto har gjort at regelverket ble utdatert. Det ble ikke lenger mulig å skjule hele restriksjonsområder. Det er bakgrunnen for at vi i stedet sørger for at detaljer, som overvåkningskameraer, dørlåser og annen sensitiv informasjon, ikke kommer med på bildet. Og det betyr at folk kan se hva som er på bildene, men ikke i detalj.

Betyr det at passasjerer på rutefly ikke bryter loven dersom de i dag tar bilder over eksempelvis militærstasjonen på Andøya?

– Det er fotoforbud over militære installasjoner på norsk territorium med mindre du har tillatelse fra NSM. Men fra passasjerfly, som flyr fastlagte luftledere, er det lov å fotografere.