NRK Meny
Normal

Derfor har Widerøe skrudd flyene fra hverandre

I løpet av de siste årene har storparten av Widerøes fly blitt skrudd helt fra hverandre og satt sammen igjen. På den måten har flyselskapet kjøpt seg verdifull tid i jakten på nye fly.

Widerøe-mekaniker skrur flyet fra hverandre

I flere år har Widerøes mekanikere skrudd det ene flyet etter det andre helt fra hverandre.

Foto: NRK

I disse dager avsluttes Widerøes såkalte 80.000-program. Et oppgraderingsprogram hvor samtlige av selskapets Dash-8 100 og Dash-8 200-fly har blitt strippet til skjelettet, for så å bli skrudd sammen igjen i løpet av 12–13 uker.

Forklaringen på at er enkel. Dash 8-flyene tåler opprinnelig cirka 80.000 landinger før de må byttes ut. Men med det unike oppgraderingsprogrammet får Widerøe 40.000 landinger til ut av hver maskin og samtidig en forlenget levetid.

Ti år ekstra

Kongsteien

Kommunikasjonssjef Richard Kongsteien i Widerøe.

Foto: Sverre Lilleeng / NRK
Gisle Solvoll

Transportforsker Gisle Solvoll.

Foto: Barbro Andersen / NRK

Og det er noe Widerøe virkelig trenger.

– Vi utvider levetiden med ti år ekstra for hvert fly. På den måten kjøper vi oss verdifull tid i jakten på neste generasjons kortbanefly, sier kommunikasjonssjef Richard Kongsteien til NRK.

Dash-8-flyene har vært viktig for Widerøe, ettersom de kan ta opptil 40 personer og samtidig lande på de mange kortbaneflyplassene rundt omkring i Norge.

Produseres ikke lenger

Men slike fly er det få av fordi etterspørselen er liten. De produseres heller ikke lenger, forteller transportforsker Gisle Solvoll ved Universitetet i Nordland.

– Skulle Widerøe kjøpt nye fly i dag måtte de gått ned i flystørrelse og flydd med færre seter. Det ønsker nok hverken Widerøe eller passasjerene, sier Solvoll.

Han mener Widerøe har ryggen mot veggen i jakten på fly som er like godt tilpasset norske forhold som Dash-8-flyene.

– Vi vet ikke hva som skjer mellom Widerøe og produsentene, men det skal litt til å få en produsent til å lage en type fly kun for ett selskap, sier han.

Holder kortene tett til brystet

Widerøe selv er hemmelighetsfulle og vil ikke si noe særlig om flyjakten.

– Rundt 2025 flyr Widerøe i ny flymodell. Det gjenstår å se hvilken, vi jobber konkret med et lite knippe alternativer som alle er spennende og interessante. Men vi holder kortene foreløpig tett til brystet, sier Kongsteien.

– Hva slags fly er dere på jakt etter?

– Vi er nødt til å finne maskiner som kan lande og ta av på 800 metersbaner. Samtidig som de har det sikkerhetsnivået som et stort fly har. Flyene må også har det rette komfortnivået med trykk-kabin og romslig plass til kabinansatte og passasjerer.

Widerøe inn for landing

Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med 1500 medarbeidere og en årlig omsetning på 3,5 milliarder kroner. Selskapet frakter over 2,8 millioner passasjerer i året og trafikkerer 48 flyplasser i inn- og utland.

Foto: Frank Wilhelmsen