Hopp til innhold

Derfor grunnstøtte fergen: – De trodde de hadde skrudd på autopiloten

– Det var ingen som i realiteten navigerte eller kontrollerte seilasen frem til grunnstøtingen, er konklusjonen til Statens Havarikommisjon.

I hele dag har arbeidet med å tømt ferga for vann pågått, for det ble store skader på skorget. Rederiet håper å slepe ferga til verksted allerede i morgen.

Det september 2015 at bilferga «Godfjord» braste inn i fjellveggen ved Stokkasjøen og vannet fosset inn i salongen hvor intetanende passasjerer befant seg.

Det ble noen dramatiske minutter før mannskapet fikk iverksatt evakuering av de seks passasjerene.

Det var femte gang på ett år at «Godfjord» krasjet, siden grunnstøtte den enda en gang under nytt navn.

I dag presenterer Havarikommisjonen rapporten for forklarer årsaken til den femte kollisjonen. De konkluderer med følgende: «Det var ingen som i realiteten navigerte eller kontrollerte seilasen frem til grunnstøtingen».

– Ingen var oppmerksom

– Den utløsende årsaken var at ingen var oppmerksom på broen. Mannskapet trodde autopiloten var påslått, men det var den ikke. Dermed var det ingen på broen som kunne se at fartøyet dreide inn mot land, sier avdelingsdirektør Dag Liseth ved sjøfartsavdelingen i Statens Havarikommisjon til NRK.

– Er dette en vanlig årsak til at ferger går på grunn?

– Vi har sett at samarbeid på broen er et viktig forhold, det at man har oppmerksomheten rettet mot navigeringen og at man har en utkikk som kan bistå skipsføreren slik at man kan gjøre tiltak i tide, sier Liseth.

#Redningsskøyta Uni Helgeland bistår i arbeidet etter at MF Godfjord grunnstøtte

Grunnstøtingen skjedde ved Kalvhyllodden, bare noen minutter etter avgang på Stokkasjøen.

Foto: Redningsselskapet

– Folk var i sjokk

Lars Stokka Arnesen var en av passasjerene om bord.

– Det kjentes ut som om at hele siden ble skrapet opp på babord side. Det var et kraftig smell, vi traff flere store steiner bortover skutesida. Jeg gikk ut av bilen og så i salongen at vannet kom fossende inn.

– Hvordan opplevdes dette for dere om bord?

– Folk var i sjokk. Det opplevdes veldig dramatisk. Ferga fikk slagside nesten med en gang, og jeg fryktet båten ville tippe rundt.

– Passasjerene ble ikke varslet

Heldigvis kom alle passasjerene uskadd fra hendelsen, men Havarikommisjonen har likevel noen anmerkninger til rederiet:

– Passasjerene på «Godfjord» ble ikke varslet med generalalarmen og de ble heller ikke informert over fartøyets PA-anlegg om hva som hadde skjedd eller hva som skulle skje. Passasjerene satt også igjen med et inntrykk av at de ikke hadde fått nødvendig assistanse for påkledning av vester fra besetningen, står det i Havarirapporten.

Har endret rutinene

Kapteinen på «Godfjord» var innleid pensjonist, og jobber ikke lenger i selskapet.

Administrerende direktør Stein Andre Herigstad-Olsen i Torghatten Trafikkselskap sier kapteinen handlet resolutt i en kritisk situasjon da han strandsatte fartøyet i en bukt like ved.

Dette bidro til at ulykken fikk et begrenset omfang.

I etterkant har TTS derfor jobbet mye med å forbedre rutinene.

– Vi har oppgradert navigasjonssystemet for å fange opp avvik fra oppsatte seilingsled. Vi har gjennomgått informasjonsrutinene ved ulykker med de ansatte, og styrket administrasjonen slik at de har ekstra ansatte for å sikre at rutiner og ansvar er på plass, sier Herigstad-Olsen.