Hopp til innhold

Derfor går avisene tilbake

Regionalavisene går tilbake fordi folk er mindre villig til å betale for papiravisene, mener sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen i Avisa Nordland.

Sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen

HARD KONKURRANSE: Sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen i Avisa Nordland opplevde opplagsnedgang i fjor.

Foto: Gisle Forland / NRK

2009 ble et dårlig år for norske aviser, og regionalavisene ble hardest rammet.

Hansen mener at gratis nyheter på nett, sammen med tv og radio og tv tilbud er det som forårsaker at de mister lesere:

– Folk er på nett hele tiden og benytter oftere mobiltelefoner for å få med seg nyheter. Dette er er en stor utfordring for papiravisene, som er nødt til å ta seg betalt for at vi skal ha råd til å lønne folk til å lage innholdet leserne krever, sier Hanssen.

Her er opplagsvinneren

Sortlandsavisa

Opplagsvinneren blant lokalavisene i fjor ble Sortlandsavisa. Her representert ved fra venstre journalist Gard L. Michalsen, annonseansvarlig Ken Rune Hansen, journalist Åshild M. Håvelsrud og redaktør Kenneth E. Pedersen.

Mens de store avisene sliter, klarte lokalpressen seg godt i 2009. Og Sortlandsavisa hadde den neststørste økningen i antall leserere i prosent i landet.

I dag ble opplagstallene for de norske avisene lagt fram. Den unge lokalavisen fra Sortland økte opplaget med 380 eksemplarer fra 2008 til 2009, en økning på 32 prosent. Det er den neststørste økningen i landet, målt i prosent.

– Jeg er selvsagt strålende fornøyd med at vi blir opplagsvinner. Det betyr positiv reklame, ikke bare i Sortland, men også utenfor kommunegrensen, sier redaktør Kenneth Pedersen.

Tallene er hentet fra Landslaget for lokalaviser (LLA) sin oversikt, og viser at de hundre lokalavisene som er tilknyttet organisasjonen hadde en stabil oppslutning i fjor.

Fin vekst for Framtia

Andre nordlandsaviser som gjorde det bra i fjor er Lokalavisa Nordsalten, som hadde en opplagsvekst på 12,1 prosent. Framtia gjorde det enda bedre, og vokser fjerde mest i landet. Opplaget vokste nesten 18 prosent i fjor, en vekst i opplaget med 187 aviser.

– Jeg er stolt over det vi har fått til i et spesielt tøft mediemarked, og er veldig glad for den måten leserne våre i Meløy har tatt i mot oss på, sier ansvarlig redaktør Edmund Ulsnæs i Framtia.

I tillegg til sterk opplagsøkning, kan framtia også se tilbake på et godt år økonomisk.

– Etter bare to års drift er det hyggelig å kunne levere et pent overskudd på 130.000 kroner i det som har vært et kriseår for mange aviser, sier Ulsnæs.

Lokalavisene stabile over tid

Lokalavisene inkludert nisjeavisene hadde en liten opplagsøkning på 0,2 prosent. Generalsekretær i LLA Rune Hetland gleder seg over de samlede tallene for lokalavisene.

– For 18 år på rad legger vi fram stabile og positive opplagstall for avisene våre. Det viser at folk ser på lokalavisen sin som en god, troverdig og nyttig mediekanal. Vi gleder oss over den stabile oppslutningen i en tid hvor konkurransen om folk sin mediebruk tiltar for hver dag som går, sier han.

Blant alle LLAs medlemsaviser, er det den flerkulturelle avisen Utrop i Oslo som øker opplaget aller mest. Utrop øker opplaget med 2.212 eksemplarer. LLAs over 100 medlemsaviser har nå et samlet opplag på 361.853, noe som betyr at de hver uke leses av over en million innbyggere landet rundt.

Regionavisene sliter

Samtidig som lokalavisene holder koken, sliter mange av de større avisene. Avisa Nordland har et opplagsfall på 1.054 daglige aviser. Det er et fall på 4,4 prosent, det største siden fusjonen mellom Bodø-avisene Nordlands Framtid og Nordlandsposten i 2002. Det bekymrer ledelsen i avisen.

– 2009 ble et dårlig år for norske aviser, og regionavisene ble hardest rammet, sier sjefsredaktør Jan-Eirik Hanssen til Avisa Nordland.

Opplagstallene for resten av avisbransjen blir offentliggjort senere i dag. Nedgangen for Avisa Nordland betyr fire millioner kroner i tapte inntekter, og halvparten i nedgangen er svikt i løssalg, skriver avisen.

Avisa Nordland må kutte

Avisa Nordland mistet lesere i 2009.

Foto: Einar Breivik / NRK

Håper på videre vekst

På Sortland er stemningen en helt annen. Sortlandsavisa gikk i trykken for første gang i januar 2008. Redaktør i Sortlandsavisa Kenneth Pedersen tror lokalavisen fortsetter veksten i år.

– Vi ser at økningen fortsetter i 2010. Vi har fått 40 nye abonnenter siden årsskiftet, sier Pedersen.

– Hvorfor klarer lokalavisene så godt å holde stand?

– Vi har jo et helt annen tilnærming til måten vi dekker ting på. Vi er ultranære, vi lager lokale saker, portrett og en del typer artikler som man ikke kan lese på nettavisene. Det mener vi er en av grunnene til at lokalavisene gjør det godt og holder stand, sier han.

Mens Sortlandsavisa vokser, har Andøyposten den største nedgangen blant lokalavisene i Nordland. Avisen hadde en nedgang i opplaget på 7,8 prosent. Det hører også med til historien at fjorårets opplagsvinner blant lokalavisene, Våganavisa i Lofoten, hadde en liten nedgang i opplaget fra 2008 til 2009.

Opplag Nordland 2009

Avis

Opplag 2009

Løssalg

Abonnement

Endring

I prosent

Totalt

Andøyposten

1.853

486

1.367

-157

-7,8 %

1.853

Brønnøysunds Avis

4.306

258

4.048

-210

-4,7 %

4.306

Framtia

1.234

462

772

187

17,9 %

1.234

Helgelands Blad

5.479

1.789

3.690

-231

-4,0 %

5.479

Lofot-Tidene

4.649

374

4.275

-274

-5,6 %

4.649

Lokalavisen Nordsalten

2.723

636

2.087

295

12,1 %

2.723

Meløyavisa

2.533

182

2.351

54

2,2 %

2.533

Øksnesavisa

1.657

438

1.219

-37

-2,2 %

1.657

Saltenposten

4.987

430

4.557

15

0,3 %

4.987

Sortlandsavisa

1.569

339

1.230

380

32,0 %

1.569

Våganavisa

2.040

300

1.740

-27

-1,3 %

2.040

Vesteraalens Avis

2.329

273

2.056

-59

-2,5 %

2.329

Avisa Nordland

22 662

2 110

20 552

-1 054

 

 

Bladet Vesterålen

8 898

591

8 307

-570

 

 

Fremover

8 220

808

7.412

-615

 

 

Helgeland Arbeiderblad

8 743

576

8.167

-196

 

 

Lofotposten

6 872

544

6.238

-261

 

 

Rana Blad

10.535

665

9.870

-87

 

 

Ekspander/minimer faktaboks