I dag er det store vårsleppet for hundrevis av nye dagligvarer. Halvparten av dem vil mislykkes, skriver Aftenposten, og ramser opp nye produkter fra matvarebransjen – og floppene – som fikk en stille sorti fra butikkhyllene.
En av dem er fiskepølsa. Samtlige produsenter som har forsøkt å få oss til å spise fisk i pølseform, har floppet.
Bli slank med fiskepølsa
– Vi ville følge trenden, og gi folk et fettfattig og sunt produkt, sier daglig leder Sigvald Rist i Lofotprodukt AS til NRK.
I en årrekke har Lofotprodukt solgt fiskeburgere, fiskekaker og laks i mange varianter. I 2008 ville de prøve noe nytt. Fiskepølsene var laget av seifilet og hvitlaks, og krydret slik at de fikk den tradisjonelle pølsesmaken. Etter å ha testet pølsene både lokalt og i Sør-Norge, ble fiske-grillpølsene lansert med brask og bram.
Både store og små pølsefans var med på lanseringsfesten, og alle likte det de fikk smake.
Men til tross for god smak og en pølse som bare inneholdt fire prosent fett, ble den en gedigen flopp. Lofotprodukt AS svidde av en million kroner på grillpølsene.
– Forbrukerne ville ganske enkelt ikke ha pølsene. De sto seks måneder i hyllene, deretter ble de trukket tilbake, sier Rist.
Gigantene har også prøvd
Heller ikke andre sunne og fettfattige pølser ble noe suksess. Mills lanserte laksepølser, Mills (Vita Hjertego’) og Gilde (Omega Pluss) kom med omega-3 pølser.
Alle er nå ute av butikkhyllene.
I 2004 lanserte Tine sin versjon på en matmesse i Paris med brask og bram. Men verken franskmennene eller nordmennene ville ha produktet.
– Vi var godt fornøyd med produktet og ansatte en selger for det norske og internasjonale markedet. Men til tross for et utmerket produkt, lyktes vi aldri å finne dette markedet, og produktet ble lagt vekk, sier kommunikasjonssjef Terje Olsen i Tine Nord til NRK.no.
- Les også:
- Les også:
– Dømt til å mislykkes
Professor Runar Døving ved Markedshøyskolen er overhodet ikke overrasket over forbrukerne vender tommelen ned for fiskepølsa.
– Den er dømt til å mislykkes, og det kunne jeg ha fortalt produktutviklerne hos Gilde og Tine dersom de hadde spurt meg. Egentlig er det ganske enkelt. I Norge har vi et klart skille mellom hverdag og helg. Fisk er den gode sunne hverdagsmaten, mens pølsa er den usunne helgematen. Når man blander disse to, blir det litt lørdag hele uka. Og så blir det hverdag på lørdag. Og det vil vi ikke ha, sier Døving til NRK.no.
Nordmenn skiller klart mellom sunt og sunt.
– Vi vil enten ha hverdagsmat eller festmat. Pølsa er belønningsmat. Det serveres i barneselskaper, grilles på bål på tur, på vei hjem fra fest, på 17. mai og som nødmat på biltur. I andre settinger blir det fort feil. Serverer du pølser første gang du får svigerforeldrene på besøk, bryter du normene for pølsespising, forklarer Døving.
– Men fiskepølsene ble testet ut, og falt i smak hos både unge og gamle?
– Ikke så rart. Man kan godt synes at noe er godt. Det er ikke det samme som at du vil kjøpe det i butikken.
Han understreker at matvareprodusentene skal ha ros for forsøket.
– Det blir feil å latterliggjøre dem for å ha prøvd. Som forbrukere skal vi lovprise innvovasjon. Takket være disse utviklerne får du og jeg nye og bedre produkter, sier Døving.
Lag din egen fiskepølse.
Video: