Hopp til innhold

Derfor falt SALT: Fulgte ikke ekspertråd

Nå har man funnet svakheten som gjorde at den 150 meter lange fiskehjellen kollapset i vinden.

Et 150 meter langt fiskehjell tilknyttet det kritikerroste og nyåpnede kunstprosjektet SALT på Sandhornøya i Gildeskål, kollapset for en uke siden i vinden.

– Dette er forferdelig trist. Det er vanskelig å forstå hvorfor den har klappet sammen, sa prosjektleder Erlend Mogård Larsen til NRK samme dag.

Brukte feil dimensjon

Entreprenørselskapet Reinertsen har vært rådgivere for Langferd AS og KB bygg som har bygd konstruksjonen. Nå har de vært på befaring på stedet for å finne ut hva som gikk galt.

– Vår foreløpige konklusjon er at årsaken til svikten i konstruksjonen ligger i bruk av feil dimensjoner for de horisontale stiverne, skriver Reinertsen i en pressemelding.

Ifølge Reinertsen hadde de rådet prosjektet til å bruke 98 x 98 millimeter dimensjon i de horisontale stiverne, det vil si stokkene som er innfestet horisontalt oppover hjellet.

– Under befaringen viste det seg av det ble benyttet to-tom-fire (48 x 98 mm) i stedet. Dette er ikke i henhold til bestillingen og forutsetninger for vår rådgiving, skriver Reinertsen.

(Artikkelen fortsetter under)

Blir bygd opp igjen

Det har knapt gått én måned siden kunstprosjektet SALT ble åpnet på stranda Langsanden i Gildeskål. Utstillingen skulle etter planen stå oppført i ett helt år og har vært hyllet av både publikum og kritikere.

Til alt hell kom ingen til skade da treinstallasjonen veltet. Prosjektleder Erlend Mogård Larsen er likevel svært skuffet over det som har skjedd. Han sa til NRK.no fredag kveld at kunstverket er forsikret, og at det skal bygges opp igjen.

Reinertsen vil også delta i arbeidet med å gjenreise kunsthjellen.

– Vi har tilbudt vår bistand i dugnaden å gjenreise SALT. Våre medarbeidere har hatt et stort engasjement for SALT og vi håper alle at prosjektet fortsatt kan reddes.

Internasjonal omtale

Strandprosjektet, som har en prislapp på om lag fem millioner kroner, åpnet i slutten av august og fikk bred medieomtale i internasjonale aviser.

The Guardian beskrev det som et av Europas mest spennende utendørsprosjekter og omtalte det som en «ett år lang strandfest». CNN lot seg fascinere av det arktiske landskapet og den utradisjonelle plasseringen av kunstprosjektet.