Denne gassferga vil gi ferskere fisk på europeiske middagsbord

Takket være de nye gassfergene i Vestfjorden vil skreien fra årets Lofot-fiske være ferskere enn noen gang når den når restaurantbordene i Europa.

MF «Landegode»

Eksportnæringen jubler når de nye gassfergene, som skal trafikkere Vestfjorden, endelig er i trafikk. Her er MF «Landegode» utenfor Bodø.

Foto: Kjell Skjerve

Eksportnæringen jubler når de nye gassfergene, som skal trafikkere Vestfjorden, endelig er i trafikk.

Aldri har muligheten vært bedre for å frakte fersk fisk fra Nord-Norge og ned til kontinentet.

– På de gamle fergene kunne vi bare sende med fire vogntog. Med nye MF «Landegode» kan vi sende 12-13. Det vil gjøre at vi får fraktet mye større mengder fersk fisk med en gang, sier fiskekjøper Geir Børre Johansen i Røst Sjømat.

Raskere transport av fisk til markedet gir økt konkurransekraft og bedre kvalitet.

– Før hendte det vi måtte pakke opp fersk fisk fordi kvalitet hadde blitt forringet av at det tok for lang tid. Nå slipper vi det, sier Johansen.

(artikkelen fortsetter under)

Her sjøsettes den nye gassferga Landegode i Polen

Gassfergene ble bygget på et verft i Gdansk i Polen. Her sjøsettes MF «Landegode».

Foto: Steinar Lekanger

Vil lokke tyskerne

Også de som skal selge den norske fisken til europeerne jubler.

– Dette skal vi ta med i markedsføringen. Vi får ofte spørsmål om hvor fort vi klarer å frakte fisken fra Lofoten og Barentshavet. Gjennom å fortelle at det nå vil gå enda raskere gjør at norsk fisk bli enda mer attraktiv, sier fiskeriutsending Kristin Pettersen i Norges sjømatråd i Berlin.

Pettersen forteller at tyskerne gradvis har økt konsumet av skrei, og hun mener enda ferskere fisk er svært viktig for økt konsum.

Kostet en milliard

De nye gassfergene Torghatten Nord setter inn skal kunne øke kapasiteten med 60 prosent over Vestfjorden. De fire fergene skal gå strekningene Bodø-Røst-Værøy-Moskenes og Lødingen-Bognes, og prislappen for de fire ligger på rundt en milliard kroner.

De regnes for å være mer miljøvennlig enn de gamle fergene.

– Gjør at folk vil bli boende

Også Gisle Solvoll, forskningsleder ved Handelshøgskolen i Bodø, ser lyst på påvirkningen de nye gassfergene vil kunne ha på distriktene.

– De nye fergene vil ha mye å si. De er betydelig større og har en bedre regularitet og driftssikkerhet, samt høyere komfort, sier Solvoll.

Forskningslederen mener også at de vil være et positivt bidrag til at folk vil bli boende i Lofoten.

– Dette er svært viktig for fisketransporten. De nye fergene er større, noe som betyr at det blir lettere for næringsdrivende å få adgang til transport, og det er en enorm fordel for transporten av fersk fisk, sier Solvoll.

Han mener blant annet Værøy vil kunne nyte godt av dette.

– Så fremst de nye fergene har god regularitet og klar å gå også under vanskelige vindforhold så vil det være et stort fremskritt for Værøy som har vært plaget med mye dårlig regularitet på det materielle de har brukt fram til nå.

Norges mest moderne

De fire nye fergene vil ha en kapasitet på 80–120 biler og 390 passasjerer. Hastigheten vil være på 12–19 knop.

Gassmotoren på 5.250 kilowatt er den første i sitt slag, med hybriddrift. Det blir også stabilisatorfinne på fergene som skal gå ytterst i Vestfjorden. Det blir to bildekk, det ene får plass til 12 vogntog.

40 prosent av stolene om bord i «Landegode» blir hvilestoler. Det blir også benker som passasjerene kan sove på og egne sjåførlugarer med dusj for trailersjåfører.

Video

Distriktsnyheter fra Nordland. TV
De to hovedpersonene i bråket rundt klubben, Benn Eidissen og Mads Torrissen, møtte i studio for å forklare hva som har skjedd.
Tryms bilder vekker oppsikt