Karina Skov går tredjeåret studiespesialiserende ved Bodin Videregående skole. For henne ble skoledagene tunge og fraværet høyt, men så strakte Tommy og Ronny ut en hjelpende hånd.
– Tommy grabbet fatt i meg når jeg begynte å få fravær, og det ble vendepunktet, forteller Karina.
Den røde knappen
Etter samtale med Tommy Strøm fortalte Karina han at hun trodde en «checkpoint» i hverdagen kunne hjelpe, og Tommy fikk installert den røde knappen.
– Hver dag når jeg drar på skolen så trykker jeg på den, og da føler jeg at jeg har trykket inn en "check," sier Karina.
Tommy og Ronny følger med på fraværet, gir henne informasjon om fag, men blir også med på ting hun er nervøs for å dra på alene.
– Tommy stiller også opp for meg utenfor det som har med skole å gjøre også, og det at de går denne ekstra milen har alt å si, forteller Karina.
Med muligheten til å snakke med noen, ha noen som følger med på hvordan det går og med en rød knapp på veggen har motivasjonen returnert.
– Jeg hadde ikke kommet meg gjennom dette skoleåret uten dem.
Jo tidligere jo bedre
Tommy Strøm er sosialpedagogisk rådgiver ved Bodin Videregående skole. Sammen med Ronny Olsen og to helsesøstre jobber han for å unngå at elever dropper ut av videregående.
– Andre bør komme seg ut av det å snakke om elever, og heller snakke med elever, og rett og slett spørre elevene hva som skal til for å få dem gjennom skoleåret, mener Strøm.
Tommy og Ronny har snudd elever som ville droppe ut. I arbeidet med å få elevene til å gjennomføre videregående skole mener han det er avgjørende å ta fatt i elevene som sliter tidlig, helst så tidlig som på ungdomsskolen.
– Vi ønsker å komme tidlig i kontakt med ungdom som er i ferd med å skli ut, snakke med de og finne ut hva vi kan gjøre for at de kan fortsette på utdanningen sin.
Forsker på Tommy og Ronny
Cecilie Høj Anvik er seniorforsker ved Nordlandsforskning. Hun har fulgt Tommy og Ronny i forskningen sin, og er positive til ordningen.
– Vi har ikke studert effektene av Tommy og Ronnys arbeid, men vi ser at måten de jobber på er riktig. Noen ganger trenger ungdommer et eget løp, som ofte er et alternativ til videregående opplæring, forteller forskeren.
Forskningen innebærer å ha jevnlige intervjuer med Ronny og Tommy, hvor hun ser på hva som fungerer og hvorfor. Informasjonen ønsker forskeren å dele med andre.
– Vi vil formidle dette videre til andre skoler som kunne hatt godt av å lære av dem, sier Høj Anvik.