Fredag kommer bårene til de fem omkomne fra Kebnekaise til Gardermoen. Der vil de bli overlevert til de etterlatte etter flyulykken.
– Det er kollegene til de omkomne i 335 skvadronen som flyr bårene hjem. Dette er et ærefullt oppdrag og flere har spurt om å få lov til å ta denne turen, opplyser presse- og informasjonsoffiser Stian Roen i Luftforsvaret til NRK.no.
Da er det gått over to måneder siden Hercules-flyet med de fem offiserene forsvant fra radaren og en massiv leteaksjon ble iverksatt.
Når bårene ankommer Gardermoen vil Kongens garde bære ut bårene til fem bårebiler og overlevert til de etterlatte.
– Flyet med de omkomnes bårer lander på Gardermoen militære flystasjon klokken 12 fredag. Det blir ingen seremoni, det hadde vi på Gardermoen i mars. Dette er kun en båreoverrekkelse, sier Roen.
I de neste ukene vil de fem norske offiserene bli gravlagt på sine respektive hjemsteder. Den første begravelsen finner sted onsdag i neste uke. Alle fem blir begravet på Forsvarets regning.
Vanskelig arbeid
Det var 15. mars i år at flyet ble meldt savnet. Etter to dagers søk ble det klart at hele besetningen på fem omkom da det norske Hercules-flyet krasjet inn i Sveriges høgeste fjell, Kebnekaise (2097 moh.).
Flyet eksploderte og det har vært et nitid arbeid med å samle vrakdeler og levninger.
I april var alle de fem omkomne var identifisert. De kommer nå hjem til sine etterlatte. De fem var:
Ståle Garberg (42), skvadronsjef Truls Ørpen (46), lasteleder Siw Robertsen (45), lasteleder Bjørn Haug (40) og flytryggingsoffiser Steinar Utne (35).
Flytragedien på Kebnekaise
Så ikke fjellet
Det letes fortsatt etter årsaken til ulykken.
Men 11. mai presenterte den svenske havarikommisjonen en foreløpig rapport på en pressekonferanse i Oslo.
Der kom det frem at Hercules-flyet skal ha vært i en sky da ulykken inntraff. Mannskapet hadde dermed ingen anelse om hva som ventet dem før noen få sekunder forut for ulykken.
Siste radarkontakt var mindre enn et halvt minutt før ulykken
– Man har ikke manøvrert flyet før ulykken skjedde. Det betyr at besetningen ikke var klar over hva som ville skje, sier talsmannen for kommisjonen.
Dette baserer kommisjonen på funn som tilsier at det ikke var bevegelse på rorene på flyet. Farten var 280 knop da flyet traff fjellet, altså 500 kilometer i timen.
VRAKDELER. Store deler av restene etter Hercules-flyet er funnet, men den svarte boksen er fortsatt ikke lokalisert.
Foto: Kjell Mikalsen / NRKFikk beskjed om å fly lavt
Flygelederne i Kiruna skal ha gitt beskjed til flyet om at de kunne fly lavere enn toppen av Kebnekaise, som har en høyde på 2.111 meter over havet.
Men havarikommisjonen mener ikke at dette er grunnlag nok til å legge skyld på flymyndighetene.
Fortsatt ikke konkludert
Kommisjonen har så langt ikke konkludert om årsaken til ulykken.
– Vi har ikke konkludert, men kommer til å presentere hendelsesforløpet, slik vi nå oppfatter det, sier lederen av den svenske havarikommisjonen, Agne Widholm.
Men kommisjonen slår fast at det ikke var dårlig vær i området da ulykken inntraff. Dette er basert på informasjon fra seks ulike meteorologiske institutt.
Havarikommisjonen håper å finne de såkalte «svarte boksene», som er ferdskriveren og taleregistratoren som kan gi svar på teknisk informasjon om flyet i tiden før ulykken, i tillegg til taleopptak fra cockpit en halvtime før flyet styrtet.
Når og hvis de blir funnet, kan det gi eksakt svar på hva som skjedde i cockpiten like før styrten.
KEBNEKAISE: Like under fjelltoppen krasjet Hercules-flyet i fjellveggen.
Foto: ROGER VIKSTRÖM / SCANPIX